پای ضربدری و دلایل ایجاد آن

پای ضربدری

پای ضربدری و دلایل ایجاد آن

طی تحقیقات انجام شده آمار ها نشان می دهند که بسیاری از کودکان بین دو تا شش سالگی علائم خفیف پای ضربدری یا ژنو والگوم دارند.

Genu valgum یا همان پای ضربدری اصطلاح پزشکی برای زانوهای ضربدری است.

وضعیتی که در آن قسمت پایین ساق به سمت بیرون زاویه دارد.

شکل خفیف این بیماری در کودکان زیر شش سال بسیار شایع است و معمولاً با ادامه رشد طبیعی استخوان‌ها و عضلات پا ناپدید می‌شود.

با این حال، کودکانی که دچار پای ضربدری یا ژنو والگوم هستند ممکن است تا نوجوانی این بیماری ادامه پیدا کند.

بر همین اساس برای درمان عارضه پای ضربدری پزشکان ممکن است بریس، فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی را برای کاهش ناراحتی ایجاد شده روی مفاصل زانو در نظر بگیرند.

اگر این بیماری هنوز در بزرگسالی وجود داشته باشد، پس از توقف رشد پاها، ممکن است درمان جراحی ضروری باشد.

فرد مبتلا به ژنووالگوم نمی تواند پاهای خود را در هنگام لمس زانوها روی هم نگه دارد.

هنگامی که صاف می ایستید، پاها از زانو به سمت بیرون متمایل می شوند.

بر همین اساس راه رفتن ناخوشایند به نظر می رسد.

زیرا فرد مبتلا به پای ضربدری باید هنگام پا گذاشتن روی پای دیگری، پای خود را به سمت بیرون بچرخاند تا از ضربه زدن به زانوی دیگر جلوگیری کند،از این رو به این افراد اصطلاح زانوهای ضربدری می گویند.

همین طور که در بالا اشاره شد، بسیاری از کودکان بین دو تا شش سال با رشد استخوان‌های پا و مهارت‌های حرکتی، نشانه‌هایی از ژنو والگوم خفیف را نشان می‌دهند.

مطالعه بیشتر  نقاهت پس از آرتروسکوپی

زانو ضربدری یا ژنو والگوم چیست؟

زانوهای ضربه‌ای که در پزشکی Genu Valgum نامیده می‌شود، یک ناهنجاری استخوانی است که در آن زانوها هنگام ایستادن به یکدیگر برخورد می‌کنند، در حالی که مچ پاها از هم جدا هستند.

اغلب، کودکان خردسال ممکن است طوری به نظر برسند که گویی در این وضعیت ایستاده‌اند و پاها را به سمت داخل چرخانده اند.

یک پدیده رایج این وضعیت توسط کودکان نوپا به دست می آید، که به آنها کمک می کند زمانی که در سال های اولیه شروع به ایستادن، راه رفتن و دویدن می کنند تعادل خود را حفظ نمایند.

همانطور که کودک به رده سنی 7 یا 8 سالگی می رسد، وضعیت پای ضربدری تا حدودی خود به خود اصلاح می شود و وضعیت طبیعی تری برای تحمل وزن برابر اتخاذ می شود.

کودک با قرار دادن صحیح پاها روی زمین تعادل را یاد می گیرد و دیگر زانوها به سمت داخل نمی چرخند.

اما اگر کودکان هیچ بهبودی صورت نگرفت و روز به روز بد تر شد باید حتما نزد یک پزشک و متخصص ارتوپد با تجربه ای نظیر دکتر مجید قربان زاده رفته و جهت درمان هر چه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهید.

عواملی که سبب افزایش و طولانی شدن عارضه پای ضربدری یا ژنو والگوم می شود، چیست؟

اکثر افراد در حدود شش سالگی به طور کامل از این بیماری خارج می شوند، اگرچه افراد مبتلا به اختلالات استخوانی مادرزادی یا مشکلات متابولیک ممکن است ژنو والگوم را حفظ کنند.

عواملی که سبب افزایش و طولانی شدن عارضه پای ضربدری یا ژنو والگوم می شود، عبارتند از:

• تغذیه نامناسب
  • چاقی دوران کودکی
  • سندرم داون و راشیتیسم نیز می توانند در ایجاد ژنو والگوم پایدار نقش داشته باشند.
مطالعه بیشتر  بازسازی رباط صلیبی و درمان مینیسک

پزشک معمولاً سعی می‌کند علت کوبش زانو را شناسایی و درمان کند تا رشد و تکامل مناسب استخوان را افزایش دهد.

هنگامی که نمی توان علت را تعیین کرد یا اقدامات درمانی بی اثر است، پزشک و متخصص ارتوپد می تواند گزینه های درمانی مستقیم تری را در نظر بگیرد.

چاقی دوران کودکی ممکن است به ژنو والگوم یا پای ضربدری پایدار کمک کند.

یک فرد بین 10 تا 18 ساله که هنوز پای ضربدری دارد ممکن است از درد مزمن ساق پا رنج برده و فعالیت بدنی خود را محدود کند.

در بعضی مواقع عارضه پای ضربدری در کودکان، ناهنجاری های مادرزادی می باشد که در بدو تولد آشکار می شوند.

گاهی اوقات با ضربه دیدن زانو مانند فشار، شکستگی های بهبود نیافته، وضعیت بدنی نامناسب و … این عارضه به وجود می آید.

با گذشت زمان، بیماری پای ضربدری می تواند منجر به مشکلات جدی مانند فشار بر روی مفاصل لنگی، کوتاه شدن اندام ها و درد در زانوها گردد.

بیمار همچنین ممکن است در موقعیت های اجتماعی احساس ناراحتی کند؛ زیرا تغییر شکل زانو در این افراد بیشتر قابل توجه می شود.

درمان پای ضربدری چیست؟

پای ضربدری

پزشک و متخصص ارتوپد می تواند قبل از تصمیم گیری در مورد درمان، یک معاینه فیزیکی کامل برای تعیین شدت ژنو والگوم و

طول پاها انجام دهد.

برای بسیاری از نوجوانان داروهای ضد التهابی برای مقابله با درد زانو تجویز می شود.

ممکن است به فردی زانوبندهای اصلاحی تعبیه شود که استخوان‌های پایین ساق را تشویق می‌کند تا صاف‌تر رشد کنند.

فیزیوتراپی یک گزینه برای کسانی است که زانوهای کوبشی کمتری دارند تا بتوانند بر این عارضه غلبه کنند.

جراحی اصلاحی معمولاً برای بیمارانی که بعد از رشد کامل استخوان‌های ساق پایشان هنوز ژنو والگوم دارند، اختصاص دارد.

مطالعه بیشتر  نکروز زانو چیست

رایج ترین روش برای بیماران مبتلا به زانوهای ضربدری به نام استئوتومی شناخته می شود.

جراح می تواند بافت استخوانی نزدیک زانو را برداشته و شکل آن را تغییر دهد تا پاها را صاف کند و فشار مفاصل را از بین ببرد.

روش‌های جراحی اغلب در بهبود ظاهر زیبایی زانوهای ضربدری مؤثر هستند، اگرچه بیمار پس از عمل ممکن است نتواند در فعالیت‌های شدید شرکت کند.

با این حال، با فیزیوتراپی مداوم و معاینات پزشکی منظم، بسیاری از افراد به طور کامل از مشکلات زانو خود بهبود می یابند.

چه چیزی می تواند باعث کوبش زانو یا ژنو والگوم شود؟

ضربان زانو در کودکان خردسال طبیعی است، اما اگر مشکل ادامه یابد یا بعداً در زندگی ظاهر شود، ممکن است یک علت پزشکی زمینه ای وجود داشته باشد.

برخی از دلایلی که می تواند به کوبش زانو کمک کند عبارتند از :

شرایط پزشکی ناشی از کمبودهای تغذیه ای مانند راشیتیسم، استئومالاسی یا اسکوربوت می تواند بر شکل گیری استخوان ها تأثیر بگذارد و باعث ضربه زدن به زانو شود.

عفونت استخوان مانند استئومیلیت می تواند باعث تغییر شکل زانو شود.

آسیب به استخوان ساق پا، که مسئول رشد است، می تواند باعث ضربه زدن به زانو شود.

این آسیب ممکن است فقط در یک پا وجود داشته باشد.

برخی از شرایط ژنتیکی نادر ممکن است علت چنین ناهنجاری های استخوانی باشد.

بزرگسالان ممکن است به دلیل آسیب قبلی یا بیماری مفصلی مانند استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید، زانوهای کوبشی یا ژنو والگوم را نشان دهند.

بهترین متخصص ارتوپد در تهران

تمامی افرادی که دچار پای ضربدری یا ژنو والگوم گردیده اند، باید هرچه سریع تر نزد متخصص ارتوپد با تجربه ای نظیر دکتر مجید قربان زاده مراجعه نمایند.

زیرا دکتر مجید قربان زاده دارای سابقه بسیار زیاد در درمان پای ضربدری می باشد.

شما به راحتی می توانید وارد وب سایت ایشان گردید و با شماره های درج شده در سایت جهت نوبت دهی و مشاوره، تماس حاصل فرمایید.