آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی یا تعویض زانو چیست؟

چه افرادی نیاز به آرتروپلاسی یا تعویض زانو دارند؟

نتایج دراز مدت تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چیست؟

آیا آرتروپلاستی فقط برای سنین بالا به کار می روند؟

آرتروپلاستی برای چه بیماری هایی استفاده می شود؟

آیا آرتروپلاستی عوارض دارد؟

بهترین متخصص برای آرتوپلاستی چیست؟

آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو چیست؟

آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل نوعی روش جراحی است که برای ترمیم قسمتی از مفصل آسیب دیده یا جایگزین کردن آن با مفصل مصنوعی یا پروتز انجام می گیرد.

پزشکان در ابتدا برای درد ها و مشکلات زانو از درمان های دارویی و مراقبت های توصیه شده جهت بهبود درد ها استفاده می کنند. ولی ممکن است درد ها و مشکلات جوری باشد که دیگر درمان های دارویی برای بیماران اثر نکند. دراین صورت پزشک ارتوپد، عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی را برای بیمار تجویز می کند.

پس در مواقعی که هیچ کدام از راه های درمانی درد زانو جواب نمی دهد، آرتروپلاستی یا تعویض مفصل، آخرین روش درمان ما خواهد بود. ناتوانی و دردهای شدیدی که شرایط بیمار را از انجام فعالیت‌های روزمره و زندگی ساقط می نماید، می تواند ازعوامل بسیار مهم در جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی باشد.

مطالعه بیشتر  کف پای صاف

هدف از تعویض آرتروپلاستی یا تعویض زانو

افرادی که دچار درد در زانو، ساییدگی و تخریب سطح مفصلی و یا روماتیسم شده اند، بهترین روش درمان برای این بیماری ها، عمل تعویض زانو یا آرتروپلاستی می باشد. همچنین پزشکان برای اصلاح تغییر شکل های ایجاد شده در زانو و دامنه حرکتی در مفصل زانو از مفصل مصنوعی زانو یا پروتز استفاده می کنند.

فواید جراحی آرتروپلاستی یا تعویض زانو

انجام آرتروپلاستی باعث بهبود حرکات طبیعی مفاصل و کم کردن درد در مفاصل آسیب‌دیده است که اغلب در مفاصل لگن و زانو انجام می گیرد.

زانو یکی از مفاصلی هست که بسیار پرکاربرد است. عمر مفید مفاصل بسته به شرایط آن ها و نحوه استفاده آنها در افراد مختلف متفاوت می‌باشد وعمدتاً مفاصلی که تحمل وزن آنها بالاتر می باشند و یا آنکه استفاده بیشتری از آن مفاصل انجام می شود، بیشتر در معرض آسیب ها و تخریب های مفصلی مانند آرتروز قرار می گیرند.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو هم می گویند، یکی از رایج ترین و موفق ترین اعمال جراحی ارتوپدی به حساب می آید. این به شرطی است که از پروتزهای استاندارد روز دنیا استفاده شده باشد.

پزشکان در مراحل جراحی تعویض مفصل زانو، ابتدا غضروف و استخوان آسیب دیده از مفصل زانو را برداشته و آن را با یک مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین می کنند.

این پروتز از دو قسمت فلزی تشکیل شده است که تمامی سطوح مفصل ساق و استخوان ران را می پوشاند. بخش هاي فلزي توسط سيمان مخصوص ارتوپدي به استخوان متصل مي شود. و تمامی فاصله های مفصل توسط پلاستیکی فشرده و محکم به نام پلی اتیلن پوشیده می شود.

مطالعه بیشتر  بهترین متخصص ارتوپدی

یک اشتباه و یک خطا ی کوچک در این عمل ممکن است موجب شکست درمان شوند.

عمر پروتز های زانو

عمر پروتزهای زانو در شرایط ایده آل بین ۱۵ تا ۲۰ سال می باشد. برخلاف سالیان گذشته که عمل جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر در افراد مسن و میانسال انجام می شد، امروزه با بکار گیری پروتزهای بهتر می توان در سنین جوانی و حتی نوجوانی هم این عمل را انجام داد.

آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی

از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو مي توان به موارد زیر اشاره کرد:

• كاهش حركت زانو
  • شل شدگي پروتز
  • عفونت

این عوارض ها به شرایط بیمار و نوع جراحی انجام شده و همچنین فیزیوتراپی پس از عمل جراحی بستگی دارد.برهمین اساس اگر عمل جراحی به درستی انجام گیرید و بلافاصله بعد ازعمل، فیزیوتراپی انجام شود، بیمار هیچ گاه دچار مشکل نخواهد شد.

چه افرادی نیاز به آرتروپلاسی یا تعویض زانو دارند؟

• افرادی که از درد زانو نمی توانند به امور روزانه ی خود برسند.
  • تخریب مفصل زانو و تحلیل غضروف بین مفصلی.
  • ساییده شدن بیش از اندازه ی این مفصل.
  • خشک شدن مفصل.
  • محدود شدن دامنه ی حرکتی زانو.

تمرینات بازتوانی برای بعد از عمل جراحی

بعد از عمل جراحی آرتروپلاستی افراد باید از ورزش هایی مختلفی برای بهبود مفاصل زانو استفاده کنند. که این ورزش ها

عبارتند از:

• انقباض عضلات جلوی ران
  • کشش عضلات جلوی پا
  • انقباض عضلات جلوی ران
  • تقویت عضلات جلوی ران

نتایج دراز مدت تعویض مفصل یا آرتروپلاستی

آرتروز بسیار شدید قطعا به یک مرحله ای خواهد رسید که تمامی زندگی روزمره بیمار ، خواب بیمار و تمام امور بیمار را دچار اختلال می کنـد. بعد از اینکه عمل تعویض مفصل یا آرتوپلاستی برای این افراد انجام شد، معمولا اکثر بیماران به زندگی روزمـره و زندگی عادی خودشـان بر می گردند.

مطالعه بیشتر  آسیب های زانو در بیماران زانو شناور

بهترین دکتر و متخصص ارتوپد در غرب تهران

دکتر مجید قربان زاده متخصص ارتوپد است. مطب ایشان واقع در غرب تهران در منطقه مرزداران است. ایشان با معاینه تخصصی فرد و

زمانی که برای مراجعه کنندگان خود می گذارد، بسیار کمک وافری به دوره درمان خواهد کرد.

برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب ایشان می توانید به وبسایت رسمی دکتر مجید قربان زاده مراجعه کرده، و از طریق شماره تماس های موجود در سایت می توانید به صورت آنلاین اقدام به دریافت نوبت دهی کنید. و در زمان معین به مطب ایشان مراجعه فرمایید.