کف پای صاف

کف پای صاف

کف پای صاف

کف پای صاف

صافی کف پای والگوس زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد دارای قوس بسیار کم یا وجود ندارد، به این معنی که یک یا هر دو پای او می‌توانند صاف روی زمین دراز بکشند.

پای انسان دارای 33 مفصل است که 26 استخوان مختلف را در کنار هم نگه می دارد. همچنین بیش از 100 ماهیچه، تاندون و رباط دارد. در مورد صافی کف پای والگوس، ریزش قوس داخلی وجود دارد.

قوس پا فنری برای راه رفتن فراهم می کند و به توزیع وزن بدن بر روی پاها و ساق ها کمک می کند. ساختار قوس ها نحوه راه رفتن فرد را تعیین می کند.

قوس ها باید هم قوی و هم انعطاف پذیر باشند تا فشارها را تحمل کنند و کل بدن را پشتیبانی کنند. تاندون تیبیال خلفی نقش اصلی را در این معماری ایفا می کند.

هنگامی که افراد مبتلا به این نوع بیماری پا هستند، استخوان پاشنه پا، استخوان پاشنه، هنگام ایستادن و راه رفتن می تواند به سمت داخل فرو بریزد. این به عنوان والگوس شناخته می شود، و همچنین می تواند باعث شود انگشتان پا به سمت خارج قرار گیرند. این وضعیت پا اغلب باعث دردی می شود که حتی می تواند از راه رفتن نیز جلوگیری کند.

متاتارسالژی نیز می تواند با این نوع بدشکلی پا ایجاد شود.

چگونگی تشخیص کف پای صاف در افراد

کف پای صاف

کف پای صاف

افراد مبتلا به کف پای صاف که به آن کف پای صاف والگوس نیز می گویند، قوس ندارند یا قوس بسیار پایینی دارند.

به طور معمول، زمانی که فرد می ایستد، زیر قسمت داخلی پا یک شکاف وجود دارد، زیرا قسمت داخلی کف پا کمی از سطح زمین بلند می شود.

در مورد صافی کف پا، کف داخلی پا ممکن است با زمین برخورد کند. برخلاف پای توخالی که قوس پا بیش از حد خمیده است.

صافی کف پا فقط در صورتی نیاز به درمان دارد که باعث ناراحتی در پا شود، نشان دهنده یک اختلال زمینه ای باشد یا باعث ناراحتی در جای دیگری از بدن شود. برخی از افراد می توانند این نوع بدشکلی را بدون اینکه از آن رنج ببرند، داشته باشند.

به طور کلی انتخاب یک کفش پای صاف همراه با یک جفت کفی ارتوپدی برای تسکین درد کافی است.

کف پای صاف که پس پلان نیز نامیده می شود، بدشکلی است که زمانی رخ می دهد که قوس کف پا فرو می ریزد و در تماس کامل یا تقریباً کامل با زمین قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر  درد زانو

این بیماری ممکن است مادرزادی باشد (در زمان تولد رخ می دهد) یا اکتسابی (در طول زمان، اغلب در نتیجه سن یا آسیب ایجاد می شود).

تشخیص صافی کف پا معمولاً شامل معاینه بصری پا است که با آزمایشات تصویربرداری پشتیبانی می شود. درمان‌ها ممکن است شامل داروهای مسکن بدون نسخه، ساپورت قوس‌های ارتز، تمرینات پا و به‌ندرت جراحی باشد.

آیا داشتن کف پای صاف خطرناک است؟

کف پای صاف

کف پای صاف

داشتن کف پای صاف خطرناک نیست. در واقع از هر دو نفر یک نفر کف پای صاف دارد. در بیشتر موارد، این مورفولوژی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

با این حال، در مورد درد همراه، صافی کف پا یک آسیب شناسی در نظر گرفته می شود. در این مورد، درمان های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند با آن زندگی کنید.

علائم صافی کف پا

کف پای صاف

کف پای صاف

شایع ترین علامت صافی کف پا بدشکلی می باشد. این می تواند در نتیجه کشیدگی عضلات و رباط های مچ پا رخ دهد.

فشارهای غیرعادی روی زانو و لگن می تواند منجر به درد در مفاصل زیرین شود. اگر مچ پا به سمت داخل بچرخد و باعث والگوس شدن پا شود، این کشیدگی ها به احتمال زیاد رخ می دهد.

کف پای صاف همچنین می تواند باعث کمردردی شود که می تواند ناتوان کننده باشد، علاوه بر این، یک کفش خوب برای کمردرد اغلب کفشی است که مناسب کف پای صاف باشد.

قسمت های زیر بدن ممکن است در اثر صافی کف پا تحت تأثیر قرار گیرند که این قسمت ها عبارتند از:

  • قسمت میانی پا
  • هیپ
  • زانو
  • ناحیه کمر
  • مفصل مچ پا
  • یک یا هر دو پا نیز ممکن است سفت باشد.

صافی کف پا همچنین می‌تواند منجر به توزیع نابرابر وزن بدن و پوشیدن کفش‌ها به‌ویژه در یک طرف ناهموار یا سریع‌تر شود که می‌تواند منجر به آسیب بیشتر شود. این نوع علامت در مورد پای توخالی نیز دیده می شود.

سایش غیرعادی کفش اغلب با نگاه کردن به زیره کفش و مقایسه آن دو مورد توجه قرار می گیرد.

در حالی که اکثر افراد مبتلا به کف پای صاف علائم کمی دارند، اما کسانی که این علائم را دارند معمولاً درد در ناحیه میانی پا را تجربه می کنند؛ درد با فعالیت افزایش می یابد و ممکن است با تورم در امتداد قوزک پا و قوس داخلی همراه باشد.

درد لگن، زانو و کمر نیز رایج است، زیرا بی ثباتی راه رفتن و وضعیت بدن شما می تواند فشار بی موردی را بر این مفاصل وارد کند.

مطالعه بیشتر  جراحی تعویض مفصل زانو در افراد دیابتی

با گذشت زمان، حرکات ساده مانند ایستادن روی انگشتان پا می تواند غیرقابل تحمل شود؛ زیرا آرتروز دامنه حرکت بین استخوان های پای شما را بیشتر محدود می کند. این می تواند بر نحوه راه رفتن یا دویدن شما تأثیر بگذارد و منجر به راه رفتن مشخصه با کف پای صاف شود.

بین 20 تا 30 درصد از جمعیت عمومی درجاتی از صافی کف پا دارند.

علل صافی کف پا در افراد

کف پای صاف

کف پای صاف

کف پای صاف به طور معمول با پرون شدن بیش از حد پا همراه است. برخلاف پرووناسیون معمولی (که در آن پا به طور یکنواخت از پاشنه به سمت انگشت می‌چرخد)، پرونی شدن بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که قوس به سمت پایین و به داخل پایین می‌آید که پا با زمین برخورد می‌کند.

کف پای صاف به دلیل تمایل به پرونات بیش از حد، کمتر قادر به جذب شوک است و فشار مداوم بر روی پاها، قوزک ها و زانوها وارد می کند. پرونیشن بیش از حد باعث چرخش بیش از حد درشت نی (استخوان ساق پا) می شود و خطر ابتلا به شین اسپلینت را افزایش می دهد.

شیب پا به سمت داخل، فشار بیشتری بر روی تاندون ها و رباط های اندام تحتانی وارد می کند. تاندونیت آشیل (التهاب تاندون آشیل) و زانو درد عواقب شایعی هستند.

علت و درمان صافی کف پا بر اساس سن فرد متفاوت است. صافی کف پا در کودکان اغلب بدون مداخله برطرف می شود، در حالی که “قوس های افتاده” در بزرگسالان دائمی و غیر قابل برگشت است.

صافی کف پا در کودکان

کف پای صاف

کف پای صاف

صافی کف پا در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است؛ زیرا قوس کف پا هنوز رشد نکرده است. در حالی که اکثر کودکان در سن 5/3 سالگی دچار قوس خواهند شد، برخی ممکن است دچار تاخیر یا ناهنجاری‌های ساختاری شوند که در تراز طبیعی استخوان‌های پا اختلال ایجاد می‌کند.

کف پای صاف معمولاً با اختلالات ژنتیکی مرتبط است که ابتدا در دوران کودکی ایجاد می شود، از جمله:

  • خم شدن بیش از حد استخوان ساق پا
  • تالوس عمودی مادرزادی (کف صاف مادرزادی)
  • دیسپراکسی (اختلال هماهنگی رشدی)
  • سندرم اهلرز دانلوس (بیماری مادرزادی که خاصیت ارتجاعی پوست، مفاصل و عروق خونی را افزایش می‌دهد)
  • حرکت بیش از حد (دو مفاصل)
  • شلی رباط (رباط های شل)
  • متاتارسوس ادوکتوس (انگشت انگشتان رو به داخل)
  • ائتلاف های تارسال (استخوان های ذوب شده مادرزادی پا)

صافی کف پا ممکن است با رشد کودک بیاید و برود. در طول جهش رشد، تغییر در سفتی عضلات ساق پا ممکن است باعث صافی کف پا شود. نمونه مشابه ژنو والگوم است که به نام زانوهای ضربه ای نیز شناخته می شود، که معمولاً در سنین 2 تا 5 سالگی رخ می دهد و معمولاً در دوران نوجوانی خود را اصلاح می کند.

مطالعه بیشتر  شکستگی آرنج

در برخی از کودکان، صافی کف پا خود به خود درست نمی شود. در حالی که ممکن است هیچ توضیح ظاهری برای این وجود نداشته باشد، چاقی اغلب می تواند با وارد کردن استرس اضافی بر روی پایی که هنوز در حال رشد است، نقش داشته باشد.

صافی کف پا در کودکان ممکن است تنها بین سنین نوجوانی و اوایل نوجوانی زمانی آشکار شود که ناهنجاری در راه رفتن و پروناسیون آشکارتر شود. اگر این اختلال درمان نشود، می تواند پیشرفت کند و در زندگی بعدی بدتر شود.

صافی کف پا در بزرگسالان

کف پای صاف

کف پای صاف

قوس های افتاده اصطلاحی است که برای توصیف فروپاشی استخوان ها و بافت های همبند میانی پا استفاده می شود. معمولاً با زوال تاندون تیبیال خلفی که در امتداد مچ پا داخلی شما قرار دارد همراه است.

مکانیک های معیوب پا همچنین می توانند بر ساختار قوس پا تأثیر بگذارند و منجر به شل شدن تدریجی رباط هایی شود که از استخوان های پا حمایت می کنند.

افتادگی قوس کف پا (همچنین به عنوان کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان نیز شناخته می شود) بیشتر در زنان بالای 40 سال و افراد چاق رخ می دهد. آسیب گذشته، مانند شکستگی استرس، ممکن است منجر به افتادن قوس شود.

قوس های افتاده تقریبا همیشه دائمی هستند. با توجه به آنچه گفته شد، بسیاری از افراد به شرایطی مبتلا خواهند شد که به عنوان کف پای صاف انعطاف پذیر شناخته می شود که در آن قوس پا در هنگام بلند شدن پا قابل مشاهده است اما پس از قرار دادن پا روی زمین ناپدید می شود.

کف پای صاف انعطاف پذیر می تواند منجر به درد در پا، در امتداد استخوان ساق پا، و در قسمت پایین کمر، لگن یا زانو شود.

با این حال، با بالا رفتن سن، شرایط می تواند بدتر شود و باعث فروپاشی یک یا هر دو قوس شود. با گذشت زمان، این می تواند منجر به شرایطی شود که به عنوان کف پای صاف سفت و سخت شناخته می شود که در آن کف پا حتی زمانی که پا بلند می شود، به شدت صاف است.

بهترین متخصص ارتوپد در تهران

اگر از صاف بودن کف پای خود رنج می برید و به دنبال بهبود و درمان آن هستید می توایند به راحتی وارد وب سایت دکتر مجید قربان زاده شوید و جهت نوبت دهی و مشاوره با ایشان تماس حاصل فرمایید.

دکتر مجید قربان زاده یکی از بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران می باشد؛ مطب ایشان هم در غرب تهران در محدوده مرزداران و هم در شرق تهران در محدوده پیروزی می باشد.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر مجید قربان زاده

پیج اینستاگرام دکتر مجید قربان زاده

کانال آپارات دکتر مجید قربان زاده

کانال نماشا دکتر مجید قربان زاده

———————————————————–

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *