پی آر پی ( PRP ) و کاربرد آن در درمان ارتوپدی

پی آر پی ( PRP ) و کاربرد آن در درمان ارتوپدی چیست؟ طول درمان پی آر پی چقدر است؟ درمان زانو درد با استفاده از روش های پی آر پی چیست؟ تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) چه موقع مؤثر است؟ آیا PRP( پی آرپی) عوارض دارد؟

پی آر پی چیست؟

پی آرپی یعنی پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاکت ها نقش بسیار مهمی در انعقاد خون دارد، که سبب بهبود و ترمیم بافت های آسیب دیده در بدن  می شود. پلاکت پی آر پی، 4 تا 6 برابر پلاکت نرمال خون است.  پی آر پی یک روش طبیعی درمانی بسیار کم تهاجمی و بدون عارضه است و خطر انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون شامل ایدز، هپاتیت و …  کاملاً منتقی بوده و واکنش‌های حساسیتی نیز رخ نمی‌دهد.

کاربرد پی آر پی در درمان ارتوپدی

• سبب ترمیم آسیب ها و صدماتی که به تاندون آرنج تنیس بازان برخورد کرده است که دراصطلاح به آن تنیس البو می گویند می شود.
  • سبب ترمیم شکستگی های استخوانی می شود.
  • باعث بهبود و درمان افرادی که دچار بیماری اپی‌کندیلیت (اپی‌کندیلیت، نوعی بیماری عضلانی-اسکلتی است. که به التهاب یک اپی‌ کندیل اشاره دارد. و به دو صورت، جانبی لترال که تحت عنوان آرنج تنیس بازان شناخته می شود. و دیگری به صورت داخلی مدیال که تحت عنوان آرنج گلف‌ بازان شناخته می‌شود.) شده است، می گردد.
  • موجب ترمیم و درمان خار پاشنه می شود.
  • موجب بهبود عضلات چهار سرران ، عضلات ساق پا، عضلات هامسترینگ می گردد.
  • سبب ترمیم آرتروز زانو، آرتروز مفصل لگن، آرتروز هیپ، درمان زانو درد، درمان ستون فقرات، کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی زانو،
مطالعه بیشتر  رباط صلیبی چیست؟

طول در مان پی آر پی چقدر است؟

عصاره PRP که از خون خود بیمار بدست آمده است و حاوی تعداد زیادی پلاکت می باشد که در داخل مفصل تزریق می شود تعداد جلسات تزریق پی آر پی بسته به شرایط بیمار دارد. درضمن مدت زمان لازم جهت ترمیم کامل ناحیه ی آسیب دیده معمولا باید 2 تا 4 بار در فواصل 2 تا 6 هفته ای تکرار شود.

پی آر پی ( PRP ) و کاربرد آن در درمان ارتوپدی

درمان زانو درد با استفاده ای روش های پی آر پی

پزشکان و محققان با مطالعه بر روی درمان زانو با استفاده ای پی آر پی به سه نظریه و روش رسیدنند. از جمله:

روش اول: برروی زانو بیمار یک بار تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) صورت می گیرد. که پس از6 هفته و 3 ماه اول پزشکان به این نتیجه می رسند که با تزریق یک بار پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)، درد و خشکی و سفتی زانوی بیمارمقداری  کمی بهبود یافته است.

روش دوم: در این آزمایش بر روی زانو بیمار دو بار تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) صورت گرفت که نسبت به روش اول، موجب افزایش درصد و میزان بهبودی بیمار گردید.، بیمارانی که طی 14 ماه با درد زانو دست و پنجه نرم می کردند بعد از دو بار تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)، تحت تصویر برداری MRI قرار گرفتند. و مطالعه نشان داد که درد زانو بسیار بهبود یافته ولی کامل خوب نشده است.

روش سوم: بر روی زانو بیمار یک بار تزریق سرم بدون اثر دارویی انجام می شود که دراین آزمایش هم پزشکان نتوانستند کامل مشکل بیمار را رفع کنند ولی توانستند از آسیب های پیشرونده غضروف بیمار بکاهند.

مطالعه بیشتر  شکستگی لگن

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) چه موقع مؤثر است؟

ممکن است تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) برای شما بسیار اثر بخش ظاهر شود ولی همین تزریق برای افراد دیگر ممکن است هیچ فرقی در شرایطش به وجود نیاورد. با ترکیب پی آر پی و فیزیوتراپی می توان اثرگذاری چند برابری را بیمار تجربه کند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) بستگی به شدت درد زانو از جمله آرتروز زانو و … دارد. تزریق پی آر پی  در درد های زانو شدید یا درجه چهار آرتروز نسبت به آرتروز درجه دو و سه کمتر پاسخ می دهد. عوامل محیطی و ژنتیکی هم ممکن است دخیل باشد.

آیا PRP(پی آرپی) عوارض دارد؟

ممکن است بعد از تزریق بیمار دچار در چند روز اول، سوزش، درد خفیف ، حساسیت در لمس محل تزریق، قرمزی، تورم و حتی کبودی را به همراه داشته باشد. گاهی در موارد نادر ممکن است بعد از تزریق پی آر پی عفونت در محل تزریق مشاهده شود. در غیر این صورت فرد می تواند بلافاصله بعد از تزریق به کار های روزمره‌ی خود بپردازد

بهترین دکتر و متخصص ارتوپد در غرب تهران

دکتر مجید قربان زاده متخصص ارتوپد است مطب ایشان واقع در غرب تهران در منطقه مرزداران است. ایشان با معاینه تخصصی فرد و زمانی که برای مراجعه کنندگان خود میگذارد بسیار کمک وافری به دوره درمان خواهد کرد. برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب ایشان میتوانید به وبسایت رسمی دکتر مجید قربان زاده مراجعه کرده. و از طریق شماره تماس های موجود در سایت میتوانید به صورت آن لاین اقدام به دریافت نوبت دهی کرده. و در زمان معین به مطب ایشان مراجعه فرمایید.

مطالعه بیشتر  پا پرانتزی یا ژنووارم چیست