پاپرانتزی یا ژنوواروم

اطلاعاتی در مورد پا پرانتزی یا ژنوواروم

پاپرانتزی

پاپرانتزی

یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد در سنین مختلف با آن مواجه شوند، عدم هماهنگی زانو ها می باشد.

افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله وراثت و یا شیوه زندگی و فعالیت هایی که به طور مستمر انجام می‌ دهند، نواقصی را در نواحی مختلف بدن خود تجربه کنند که از شایع ترین آنها می توان به پرانتزی شدن حالت زانو ها اشاره کرد.

البته باید بدانید که پای پرانتزی درمان دارد و افراد می‌ توانند با در پیش گرفتن درمان‌ های طولانی و البته کاربردی عارضه پیش آمده را برطرف کرده و سلامت و زیبایی پای خود را بازگردانند.

توجه داشته باشید که اتفاقاتی مانند ژنوواروم اگر در طولانی مدت درمان نشوند، می‌ توانند آسیب‌ های زیادی نه تنها به زانو ها بلکه به دیگر اندام ها و اسکلت بدن وارد کنند که بدون جبران بوده و می‌ تواند خطرات و بیماری های زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.

اهمیت سلامت زانو و مفاصل آن

پاپرانتزی

پاپرانتزی

یکی از مهم ترین اندام هایی که برای انجام فعالیت های حرکتی همواره به آن نیاز داریم، زانو ها و مفاصل بین آنها می باشد.

لازم است بدانید که زانوها به تنهایی بخش قابل توجهی از وزن بدن را متحمل میشوند و عضو اصلی برای حرکت دادن بدن به شمار می‌آیند.

همچنین باید بدانید که اگر زانوها از حالت عادی خارج شوند می‌ توانند برای افراد مشکلات زیادی به همراه داشته باشند که به دنبال آن آسیب‌ های جدی به دیگر نواحی بدن به ویژه کمر و ستون مهره ها وارد خواهد شد.

اگر در حالت عادی مشاهده کنید که زانو ها حالت خمیده داشته و ۲ زانو در کنار یکدیگر شکلی به صورت پرانتز به وجود می آورند، باید هرچه سریع تر برای درمان مشکل به وجود آمده اقدامات لازم را انجام دهید.

معمولاً شایع‌ ترین علت پرانتزی شدن زانوها انحراف شدید در قسمت بالایی استخوان درشت نی می‌ باشد که متخصصان می‌ توانند با انجام فعالیت‌ های ورزشی مناسب و استفاده از دستگاه‌ های مختلف و در مواقع لزوم با جراحی، انحراف به وجود آمده را برطرف کرده و سلامت بدن را تضمین نمایند.

راه حل های کاربردی برای درمان پای پرانتزی یا ژنوواروم

پاپرانتزی

پاپرانتزی

زمانی که شخصی برای درمان پای پرانتزی به متخصصان مربوطه مراجعه می‌ کند، با توجه به شدت و آسیب موجود در نواحی زانو متخصصان روش‌ های مختلف را برای بهبود آن در پیش خواهند گرفت.

اما باید بدانید که اگر فرد دچار زانوهای پرانتزی باشد، می‌ تواند با مصرف ویتامین دی تا حد بسیار زیادی سلامت استخوان زانوی خود را تامین نماید و در طولانی مدت می‌ تواند به بهبود عارضه پای پرانتزی کمک شایانی نماید.

توجه داشته باشید که مصرف ویتامین دی در مقادیر مورد نیاز و دوز تجویز شده از طریق پزشک می‌ تواند برای افراد بسیار مفید باشد، که حداقل روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین مورد نیاز خواهد بود.

مطالعه بیشتر  پوکی استخوان

اگر در معرض نور خورشید قرار می گیرید بهتر است که برای مصرف چنین دارویی به متخصصان مراجعه کنید.

از طرف دیگر متخصصان روش های درمانی مختلفی را با توجه به وضعیت جسمانی فرد برای درمان پای پرانتزی در پیش خواهند گرفت.

نوعی پابند وجود دارد که افراد می‌ توانند در طول روز برای ساعت مشخص شده به پای خود بسته و برای درمان پای پرانتزی از آن استفاده نمایند، از طرف دیگر ماساژ درمانی برای کودکان که پاهای کوچک تر و به پرانتز کمتری دارند مفید خواهد بود.

اگر ماساژ به طور مرتب و مکرر انجام شود در طولانی مدت اثر مثبتی بر سلامت پای کودکان خواهد داشت و پرانتز پای آنها را نیز از بین می‌ برد.

متخصصان همواره انجام فعالیت‌ های ورزشی کششی و نرمشی را به این افراد توصیه می‌ کنند تا بتوانند بدون انجام عمل های جراحی و در طولانی مدت عارضه ژنووارم را برطرف سازند.

ورزش‌ هایی مانند پیلاتس، یوگا و انجام فعالیت های بدنسازی با روش های اصولی گزینه مناسبی برای این افراد خواهد بود، اما اگر افراد در سنین بالاتر دچار عارضه ای مانند پای پرانتزی شوند هیچ روشی برای بهبود آن کاربردی نخواهد بود و تنها می‌ توان از طریق عمل های جراحی عارضه پیش آمده را برطرف کرده و نواقص موجود در زانو را نیز برطرف سازند.

بهترین روش برای درمان پا پرانتزی یا ژنوواروم

هنگامی که شخصی با وجود عارضه پای پرانتزی و یا ژنوواروم به متخصص مربوطه مراجعه می‌ کند، متخصصان ابتدا وضعیت فرد را مورد بررسی دقیق قرار داده تا بتوانند بهترین روش را برای آنها آغاز نمایند.

باید بدانید که با توجه به شدت و میزان پرانتز پا ها، سن بیمار و علت آن، متخصصان روش های مختلف را برای درمان در پیش می‌ گیرند.

اگر مشکل زانوهای پرانتزی به صورت زمینه‌ ای باشد، نیاز به جراحی داشته و هر چه سن فرد بالاتر برود قطعا نیاز به جراحی افزایش پیدا می‌ کند.

لازم است بدانید که در بسیاری از کودکان و خردسالان ممکن است پای پرانتزی با بریس درمان شود.

بریس نوعی زانو بند است که برای اصلاح انحرافات زانو مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به وضعیت کودکان و شدت عارضه متخصصان این نوع زانو بند را تجویز کرده و به افراد توصیه می‌ کنند که در زمان بندی های مشخص از آنها استفاده نمایند.

درمان با جراحی معمولاً برای افراد بزرگسال انجام میشود، همچنین کودکانی که به بیماری راشیتیسم و بلانت مبتلا هستند قطعاً درمان با جراحی را نیز تجربه خواهند کرد.

لازم است بدانید که در میان سالی و سالمندی اگر بیماری آرتروز داشته باشد و یا به دلایل مختلف پاهای پرانتزی  داشته باشد با جراحی می توانند عارضه پیش آمده را نیز بهبود ببخشند.

با توجه به شرایط سنی افراد در میان سالی، انجام ورزش های اصلاحی مختلف و استفاده از بریس نمی تواند گزینه مناسبی باشد و تنها راه حل جراحی خواهد بود.

عامل اصلی به وجود آمدن پای پرانتزی یا ژنوواروم

پاپرانتزی

پاپرانتزی

یکی از مهم‌ ترین و شایع‌ ترین عواملی که می‌ تواند باعث به وجود آمدن پای پرانتزی و نقص زانو ها شود، راشیتیسم یا کمبود ویتامین دی می باشد.

مطالعه بیشتر  پای ضربدری و دلایل ایجاد آن

به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند که از سنین کودکی میزان ویتامین های بدن را همواره اندازه گیری کرده تا در صورت کمبود آنها بتوانید ویتامین‌ ها را از طریق مکمل‌ های دارویی به بدن برسانید.

بروز مشکلاتی مانند زانو پرانتزی در کودکان به ویژه در نوزادان بسیار شایع است و معمولاً تا دو سالگی برطرف خواهد شد.

هرگونه رشد نامتقارن استخوان های اصلی بدن مانند درشت نی و یا انواع شکستگی ها و تومور ها می‌ تواند باعث به وجود آمدن پای پرانتزی شود.

اضافه وزن و چاقی، پارگی رباط های زانو، آسیب دیدگی ها، ضربه های شدید و آرتروز ها نیز در به وجود آمدن پای پرانتزی بی‌تاثیر نخواهد بود.

بسیاری از متخصصان بر این باور که ضعف در عضلات دو سر رانی می‌ تواند باعث فشار مضاعف بر زانو ها شده و نهایتا با تغییر حالت آنها همواره خواهد بود، که معمولاً در سنین میانسالی به بالا اتفاق می‌ افتد.

در هر صورت اگر بتوانید سلامت و قوت ماهیچه ها و عضلات خود را حفظ کنید، هرگونه فشار مضاعف بر اندام های اصلی مانند زانو برطرف شده و در معرض آسیب‌ های مختلف مانند پرانتزی شدن و یا ژنوواروم قرار نخواهند نگرفت.

 علت بروز پای پرانتزی یا ژنوواروم

در برخی مواقع ممکن است افراد در گروه‌ های سنی مختلف و به دلایل گوناگون با آسیب های اسکلتی مانند پای پرانتزی یا ژنوواروم مواجه شوند.

لازم است بدانید که پای پرانتزی علاوه بر فرم نا زیبایی که دارد ممکن است در طولانی مدت آسیب های مختلفی را برای افراد به همراه داشته باشد و آسیب های دیگری به نقاط حساس بدن مانند ستون فقرات و لگن وارد کرده و فرم اصلی آنها را نیز دستخوش تغییراتی کند.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد پا پرانتزی برای افراد به ویژه کودکان آسیب یا هرگونه ضربه به زانو می باشد.

البته بیماری بلانت و یا راشیتیسم نیز می‌ تواند در به وجود آمدن این عارضه نقش موثری ایفا کند.

اما لازم است بدانید که پا پرانتزی به معنی فاصله گرفتن زانو ها از یکدیگر بوده و نهایتا با حالت پرانتزی مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

اگر پای پرانتزی درمان نشود قطعا آسیب‌ های بیشتری را در سنین بالاتر برای افراد به همراه خواهد داشت.

از دیگر دلایل ایجاد پا پرانتزی یا ژنوواروم در بزرگسالان می توان به وجود آرتروز اشاره کرد.

اگر زانو ها به هر دلیلی ساییدگی را تجربه کنند قطعاً غضروف ها و استخوان ها قدرت و کارایی اولیه خود را از دست داده و با فشارهایی که به طور مداوم بر آنها وارد میشود ممکن است ساق پا کمی خمیده شده و زانو ها از یکدیگر فاصله بگیرند و در نهایت باعث ایجاد پای پرانتزی و یا ژنوواروم خواهد شد.

نکات کلیدی در مورد پای پرانتزی یا ژنوواروم

زمانی که افراد با عارضه پای پرانتزی به مراکز درمانی مراجعه می‌ کنند، متخصصان روش های مختلفی را برای برطرف کردن این عارضه در پیش خواهند گرفت.

انجام فعالیت‌ های مختلف با توجه به وضعیت فیزیکی افراد، سن آنها و شدت عارضه متفاوت خواهد بود که می‌ توانند طی مدت زمان مشخص عارضه پیش آمده را برطرف سازند.

مطالعه بیشتر  تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

لازم است بدانید که اگر شخصی به عمل جراحی نیاز داشته باشد متخصصان می توانند فرآیند زانوی پرانتزی را برطرف کرده و حداکثر ظرف سه ماه سلامت افراد به طور کامل بازگشت خواهد یافت.

باید بدانید که زانوی پرانتزی عارضه بسیار مهمی به شمار می‌ آید و اگر نسبت به آن بی اهمیت باشید قطعاً با افزایش سن می‌ تواند آسیب‌ های بیشتری بر کلیه اندام وارد کرده و ستون مهره‌ ها را نیز دچار آسیب می کند.

قطعاً نداشتن زانوی سالم می‌ تواند با عدم تحرک افراد همراه باشد که آسیب‌ های بسیار زیادی را برای بدن به همراه دارد.

در صورت بروز زانوی پرانتزی بهتر است که سریعاً به پزشک مربوطه مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای برطرف کردن آنها انجام دهید.

اگر شخصی مجبور به انجام جراحی و اصلاح پای پرانتزی شود، نهایتا ظرف دو هفته به حالت اولیه باز خواهد گشت اما بهتر است برای تحمل وزن خود از عصا استفاده کرده و با توجه به توصیه پزشک فرایند های فیزیوتراپی را انجام دهد.

بهتر است که تا حدود سه ماه از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

گاهی اوقات افراد ممکن است تصور کنند که پای ضربدری همان پای پرانتزی می باشد، اما باید بدانید که این دو آسیب نقطه مقابل یکدیگر بوده و فرایند هایی که برای درمان آنها انجام میشود کاملاً با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

بسیاری از افراد پس از انجام جراحی‌ های پای پرانتزی اذعان می دارند که قد آنها حدوداً یک الی دو سانت افزایش خواهید یافت.

باید بدانید که زانو های خمیده می تواند باعث کوتاهی قد افراد شود و در نهایت زیبایی قامت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد اما اگر انحرافات به طور کامل و اصولی برطرف شود و پای پرانتزی بهبود پیدا کند افراد می‌ توانند ۲ تا ۵ سانت افزایش قد داشته باشند.

 علت بروز پای پرانتزی یا ژنوواروم

در برخی مواقع ممکن است افراد در گروه‌ های سنی مختلف و به دلایل گوناگون با آسیب های اسکلتی مانند پای پرانتزی یا ژنوواروم مواجه شوند.

لازم است بدانید که پای پرانتزی علاوه بر فرم نا زیبایی که دارد ممکن است در طولانی مدت آسیب های مختلفی را برای افراد به همراه داشته باشد و آسیب های دیگری به نقاط حساس بدن مانند ستون فقرات و لگن وارد کرده و فرم اصلی آنها را نیز دستخوش تغییراتی کند.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد پا پرانتزی برای افراد به ویژه کودکان آسیب یا هرگونه ضربه به زانو می باشد.

البته بیماری بلانت و یا راشیتیسم نیز می‌ تواند در به وجود آمدن این عارضه نقش موثری ایفا کند.

اما لازم است بدانید که پا پرانتزی به معنی فاصله گرفتن زانو ها از یکدیگر بوده و نهایتا با حالت پرانتزی مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

اگر پای پرانتزی درمان نشود قطعا آسیب‌ های بیشتری را در سنین بالاتر برای افراد به همراه خواهد داشت.

از دیگر دلایل ایجاد پا پرانتزی یا ژنوواروم در بزرگسالان می توان به وجود آرتروز اشاره کرد.

اگر زانو ها به هر دلیلی ساییدگی را تجربه کنند قطعاً غضروف ها و استخوان ها قدرت و کارایی اولیه خود را از دست داده و با فشارهایی که به طور مداوم بر آنها وارد میشود ممکن است ساق پا کمی خمیده شده و زانو ها از یکدیگر فاصله بگیرند و در نهایت باعث ایجاد پای پرانتزی و یا ژنوواروم خواهد شد.

 

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر مجید قربان زاده

پیج اینستاگرام دکتر مجید قربان زاده

کانال آپارات دکتر مجید قربان زاده

کانال نماشا دکتر مجید قربان زاده

———————————————————–

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *