جراحی تعویض مفصل زانو در افراد دیابتی

جراحی تعویض مفصل زانو درافراد دیابتی چگونه است؟ آیا دیابت بر روی جراحی تعویض مفصل تاثیر می گذارد؟ دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل در افراد دیابتی چگونه است؟ اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل به چه شکل است؟

جراحی تعویض مفصل در افراد دیابتی

افرادی که باید عمل تعویض مفصل زانو انجام دهند، معمولا افرادی مسن هستند و ممکن است بیماری های زمینه ای از جمله چربی، فشارخون، قند یا دیابت را داشته باشند.

پزشک ارتوپد قبل از انجام این عمل، اقداماتی نظیر آزمایش خون، آزمایش قند، آزمایش تیروئید و همچنین از نظر قلبی و عروقی این افراد را بررسی می کند.

بعد از بررسی و چکاپ بیمار، عمل تعویض مفصل زانو انجام می گیرد.

این عواملی که در بالا ذکر شد، هیچ محدودیتی را برای انجام این جراحی ایجاد نمی کند.

پزشکان باید سعی کنند که قند بیماران را در محدوده نرمال چه قبل از جراحی و چه بعد از جراحی حفظ کنند.

برای مثال پزشک به افرادی که دیابت دارند توصیه می کند که، قبل ازعمل تعویض مفصل زانو حتما کنترل های مناسب تری برای قندشان داشته باشند.

هموگلوبین مخصوصی که در این زمینه است را مورد بررسی و سنجش قرار می دهند که این عمل سبب می شود تا هموگلوبین در رنج مناسبی قرار گیرند.

وجود دیابت، باعث این نمی‌ شود که جراحی تعویض مفصل زانو برای بیماران کنسل شود.

آیا دیابت بر روی جراحی تعویض مفصل زانو تاثیر می گذارد؟

افرادی که دچار بیماری دیابت هستند و می خواهند عمل تعویض مفصل را انجام دهند، وجود دیابت درون این بیماران باعث کنسل شدن این عمل نمی شود.

دیابت فقط ریسک عفونت را در بیمار بالا می برد و ترمیم را بسیار طولانی تر می کند.

یعنی به طور مثال در یک بیمارعادی، زخم و بافت هایی که دچار جراحی شده اند و بر روی آنها پروسه ای صورت گرفته است.

ظرف مدت 10 روز جوش می خورد و ترمیم می شد، اما افرادی که دیابت دارند با انجام این عمل زمان طولانی تری برای پروسه بهبودی یا هیلینگ نیاز دارند.

جراحی تعویض مفصل چگونه صورت می گیرد؟

درجراحی تعویض مفصل زانو ابتدا بیمار تحت بیهوشی قرارمی گیرد. که با انجام این جراحی فرد دچار التهاباتی می گردد.

و این التهابات، منجر به بروز واکنش های خود ایمن و نورآدرنالین، آدرنالین و سایر هورمن ها می شود.

بیهوشی در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، می تواند باعث بالا رفتن هایپرگلایسمی، عفونت در بافت های عمقی و همچنین سطح گلوکز در بدن شود.

زیرا این افراد سیستم ایمنی بسیار ضعیفی در برابر بیماران دیگر دارند و به همین دلیل، اثرات منفی را بر روی دوره نقاهت بعد از جراحی بیمار می گذارد.

مطالعه بیشتر  دیسک کمردر چه کسانی به وجود می آید

ضرورت تعویض مفصل زانو

طبق نظر بسیاری از پزشکان و متخصصان بسیاری از مشکلاتی که در ناحیه زانو اتفاق می‌ افتد، نشأت گرفته از آسیب هایی است که به مفصل زانو وارد می شود.

با افزایش سن و تحت عوامل مختلف مفاصل زانو دچار ساییدگی شده و با از بین رفتن آن سطح دو استخوان بر روی یکدیگر را می گیرد.

به همین دلیل است که افراد هنگام راه رفتن و انجام هرگونه فعالیت درد بسیار زیادی را در ناحیه زانو احساس می‌ کنند.

مسئله این است که تعویض مفصل زانو یکی از روش‌ های درمانی مناسب برای افراد است و می تواند نوعی درمان کاربردی برای رهایی از درد زانو باشد.

اگر پزشک تعویض مفصل زانو را الزامی بداند برشی بسیار کوچک در بخش جلویی زانو ایجاد کرده و سپس سطح مفصل آسیب دیده را کاملا صاف و صیقلی می کنند.

البته پیش از آن بخش های آسیب دیده را از مفصل برداشته و پس از آنکه سطح مفصل برای پذیرش پروتز و آلیاژ مربوطه آماده شد، پزشکان می‌ توانند مراحل بعدی را انجام دهند.

برخی افراد به دلیل داشتن بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند دیابت از حساسیت جسمانی بالاتری برخوردار هستند.

ممکن است شرایط عمل و حتی طی کردن دوره نقاهت برای آنها کمی متفاوت تر از سایر افراد باشد.

اگر پزشکان بدانند که بیمار با دیابت مواجهه است، سعی دارند تا از روش های مختلف به جای جراحی استفاده کنند.

اگر پزشک به ناچار مجبور شود که برای تعویض پروتز عمل جراحی باز را انتخاب کند، بیمار را تحت مراقبت های کاملاً دقیق قرار داده تا مبادا هرگونه آسیب بر اثر بروز دیابت اتفاق بیفتد.

پزشکان تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا زخم ایجاد شده در ناحیه زانو هر چه سریع‌ تر بهبود پیدا کند و مشکلاتی مانند عفونت برای آن اتفاق نیفتد.

دوره نقاهت پس از تعویض مفصل زانو برای افراد مبتلا به دیابت کمی حساس تر می شود.

اگر چنین عارضه و بیماری زمینه‌ ای را دارا هستید و هرگونه عمل جراحی را انجام می دهید، بهتر است که دوره نقاهت را با دقت بیشتری طی کنید تا آسیب های جانبی برای شما اتفاق نیفتد.

با وجود دیابت دوره نقاهت پس از جراحی کمی طولانی‌ تر می شود اما در این شرایط باید صبور باشید تا بتوانید نتیجه مناسب را از عمل انجام شده دریافت کنید.

مسئله بسیار مهمی که باید بدانید این است که بیماری دیابت به تنهایی می تواند منجر به بروز آسیب به مفصل زانو شود.

اگر شخصی با بیماری دیابت مواجه باشد، ممکن است درد ناشی از آسیب مفصل زانو را به مرور زمان درک نکند و این امر نشان از مسدود شدن گیرنده های عصبی خواهد بود.

با این حال این روند تا حد بسیار زیادی اتفاق می‌ افتاد و حتی ممکن است در مراحلی باعث تغییر شکل پا شود.

به طور کلی دیابت باعث می شود تا بیماری های خاموشی مانند ساییدگی مفاصل و آرتروز زانو با سرعت بالاتری برای افراد اتفاق بیفتد.

ممکن است فرد مجبور شود که روند درمان را خیلی دقیق تر و پیشرفته تر در پیش بگیرد.

تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟

شاید با شنیدن نام جراحی تعویض مفصل زانو فکر کنید این عمل آنقدر پیچیده است که ممکن است ساعت ها طول بکشد، اما در واقعیت اینطور نیست.

اکثر جراحی های تعویض مفصل زانو در شرایط مناسب بین 45 تا 50 دقیقه طول می کشد.

تمام شرایط بیمار قبل از جراحی به دقت بررسی می شود.

مطالعه بیشتر  پوکی استخوان

طی معاینات لازم قند خون بیمار کنترل می شود و از نظر قلبی نیز برای انجام عمل جراحی آماده می شود.

در بیشتر موارد افراد مسن را با بیهوشی عمل می کنیم، بنابراین فرد بعد از بیهوشی دچار عارضه نمی شود و معمولاً روز بعد از عمل تعویض مفصل زانو مرخص می شوند.

عوارض مرتبط با دیابت بعد از جراحی تعویض مفصل

می توان عوارض تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی را در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

عفونت

احتمال عفونت در بیماران دیابتی به ویژه در افرادی که زخم های پوستی، عفونت های ادراری یا تنفسی و یا مشکلات و عفونت های دهان و دندان دارند بسیار بیشتر از افراد سالم است.

لخته شدن خون

احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی پا (DVT) در هر جراحی بزرگی که در ناحیه ساق پا انجام شود وجود خواهد داشت.

خطر این عارضه این است که در صورت بروز، لخته خون می تواند به سمت ریه (آمبولی ریه) و قلب حرکت کند و عملکرد آنها را مختل کند.

خونریزی

به دلیل مشکلات انعقادی خون در دیابت، بیماران بیشتر در معرض خطر خونریزی هستند و باید به این موضوع توجه زیادی شود.

زمان طولانی بهبود زخم

در دیابت به دلیل قند خون بالا ترمیم و التیام زخم ها مشکل است.

درد

درد بعد از جراحی در تمام جراحی های تعویض مفصل زانو وجود دارد، اما ممکن است در بیماران دیابتی شدیدتر باشد.

شکستگی در اطراف ایمپلنت

در برخی موارد به دلیل عدم استحکام استخوان در بیماران دیابتی، احتمال شکستگی در ایمپلنت های نگهدارنده وجود خواهد داشت.

مشکلات عصبی

به طور کلی یک مشاهده رایج نیست، اما گاهی اوقات بافت عصبی آسیب می بیند و باعث بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

با این حال، بیمار باید طی چند ماه یا بیشتر با ایجاد بافت‌های جدید بهبود یابد.

آسیب به شریان

شریان های ضروری مستقیماً در پشت زانو قرار دارند، بنابراین تعویض زانو در واقع می تواند به عروق فشار وارد کند و به آنها آسیب برساند.

با توجه به اینکه شریان ها منبع خون رسانی اکسیژن به سلول های زانو هستند، خطر تلقی می شود.

مزایای تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

تعویض مفصل زانو در افرادی که مبتلا به دیابت هستد می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در ادامه آن ها را بیان می‌کنیم:

برای بیماران دیابتی که مشکلات مفصلی دارند، این جراحی می تواند به بهبود عملکرد حرکتی و کاهش درد و ناراحتی کمک کند.

مفصل زانو نقطه ضعفی برای بیماران دیابتی محسوب می شود و جراحی تعویض مفصل زانو می تواند به کاهش درد، التهاب و سفتی مفاصل کمک کند.

جراحی تعویض مفصل زانو باعث بهبود تحرک مفصل و افزایش انعطاف پذیری می شود.

این موضوع برای بیماران دیابتی که به دلیل مشکلات مفصلی در معرض خطر کاهش تحرک هستند، بسیار مهم است.

بیماران دیابتی با بهبود حرکت و کاهش درد مفاصل می توانند سطح قند خون خود را بهتر مدیریت کنند.

تعویض مفصل زانو نقش مهمی در بهبود روانی بیماران دیابتی دارد.

افزایش تحرک و عدم وجود مشکلات مفصلی می تواند باعث احساس رضایت بیشتر در این افراد شود.

جراحی تعویض مفصل زانو در افراد دیابتی

اقداماتی که بیماران دیابتی باید قبل از جراحی تعویض زانو انجام دهند چیست؟

افراد دیابتی که خواهان انجام جراحی تعویض مفصل هستند، باید قبل از جراحی، نکاتی را رعایت کنند از جمله:

کنترل دیابت

کنترل بیماری و سطح قند خون قبل از جراحی یکی از مهم ترین کار هایی است که افراد دیابتی باید به آن عمل کنند.

ورزش

افرادی که دیابت دارند، باید قبل از جراحی تعویض مفصل زانو نسبت به قوی کردن عضلات خود اقداماتی را نظیر ورزش و فیزیوتراپی را انجام دهند.

مطالعه بیشتر  شکستگی لگن

این بیماران ماهیچه ها و عضلات ضعیفی دارند.

همچنین با ورزش کردن علاوه بر تقویت عضلات، باعث می شود که بیمار دوره نقاهت بهتری را سپری کند.

رژیم غذایی

افرادی که دچار بیماری دیابت از نوع دو هستند، باید رژیم غذایی سرشار از مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدان را داشته باشند.

تا از بروز التهاب بعد از جراحی تعویض مفصل کاسته شود.

اقداماتی که پزشکان باید قبل از انجام عمل جراحی بر روی بیماران انجام دهند چیست؟

انجام معاینات پزشکی و بررسی وضعیت زانو از نظر دامنه ، تغییر شکل ظاهری، حرکت، هرگونه تورم زانو، حس و حرکت اندام تحتانی.

انجام آزمایشات و بررسی های لازم قلب و داخلی به خصوص افرادی که مشکلات قلبی و داخلی دارند.

انجام آزمایش ها و مشاورات لازم برای وضعیت کلی سلامت بیمار.

مطلع شدن از سوابق پزشکی و مصرف دارو هایی که بیمار در قبل از عمل جراحی استفاده می کرده است حائز اهمیت می باشد.

هر گونه بیماری پوستی عفونی، عفونت های دهان و دندان، عفونت های ادراری باید قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو درمان و بررسی شود.

این عمل موجب کاهش ریسک عفونت در بیمار می گردد.

کنترل HbA1c و یا بررسی سطح قند خون بسیار مهم است.

زیرا ممکن است با انجام این عمل بعضی از دارو هایی که بیماران مصرف می کردند قطع شود و یا به داروهایشان اضافه و یا تغییر کند.

بعضی از این دارو ها عبارتند از:

• داروهای حاوی آسپرین
  • ضد التهاب (ایبوپروفن، ادویل و …)
  • داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین)
  • ناپروکسن

اقدامات بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

مدیریت پزشکی دیابت و بیماری های همراه برای جلوگیری از هر گونه عارضه ای که ممکن است بعد از جراحی ایجاد شود ادامه می یابد.

کنترل دقیق قند خون حداقل تا یک سال پس از جراحی تعویض مفصل زانو برای جلوگیری از عفونت شدیداً توصیه می شود.

پس از جراحی تعویض زانو، بیمار باید سعی کند از روز اول و دوم حتی برای مسافت های کوتاه راه برود.

برنامه ورزش و رژیم غذایی برای چندین ماه ادامه دارد تا بیمار به زندگی عادی خود بازگردد.

دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل در افراد دیابتی

بعد از انجام عمل جراحی تعویض زانو، بیمار باید سعی و تلاش کند تا از روز اول و دوم حتی برای مسافت های کوتاه راه برود.

بعد از عمل هم، بیمار باید ورزش و رژیم غذایی را تا زمان بازگشت بیمار به زندگی عادی در نظر گیرد.

پس اگر افراد این نکات را رعایت کنند، دیگر هیچ مشکلی برای بیماران دیابتی به وجود نخواهد آمد.

به خصوص اگر عمل جراحی تعویض مفصل زانو با روش غیر تهاجمی صورت گیرد.

بعد از جراحی، فیزیوتراپی را باید آغاز کنید تا به بهبود حرکات زانو کمک کند.

قند خون باید با دقت کنترل شود و در صورت لزوم، داروها تنظیم شوند.

دانستنی های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو تاثیر بسزایی در نتایج حاصل از این جراحی دارند.

توصیه ی ما به بیماران عزیز این است تا با دقت به نکات گوشزد شده از سوی جراح خود توجه کنند.

وزن بالا اثر تخریبی در مفصل های کاربردی مانند زانو ها دارند.

همانطور که وزن بالا می تواند مفصل زانوی سالم را تخریب کند، اثرات سوئی در مفصل تعویض شده نیز دارد.

توصیه ی ما به بیماران عزیز مبتلا به دیابت و سایر بیماری های زمینه ای این است که در جهت رسیدن به وزن ایده آل تلاش کنند تا از آسیب دیدن مفصل تعویض شده ی خود، جلوگیری کنند.

بهترین دکتر و متخصص ارتوپد در غرب تهران

دکتر مجید قربان زاده متخصص ارتوپد، مطب ایشان واقع در غرب تهران در منطقه مرزداران است.

ایشان با معاینه تخصصی فرد و زمانی که برای مراجعه کنندگان خود می گذارد، بسیار کمک وافری به دوره درمان خواهد کرد.

برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب ایشان می توانید به وبسایت رسمی دکتر مجید قربان زاده مراجعه کنید و از طریق شماره تماس های موجود در سایت می توانید به صورت آنلاین اقدام به دریافت نوبت دهی کنید و در زمان معین به مطب ایشان مراجعه فرمایید.