تنگی کانال نخاع

اطلاعات در مورد تنگی کانال نخاع

تنگی-کانال-نخاع

یکی از عوارض شایعی که برای افراد معمولاً در سنین بالاتر از ۶۰ سال اتفاق می‌ افتد، مشکلات ناحیه ستون فقرات به ویژه تنگی کانال نخاعی می‌ باشد.

اگر کانال نخاعی آسیب ببیند و یا تنگ شود، با علائمی مانند کمر درد و پا درد بروز پیدا می‌ کند، و پزشکان و متخصصان با توجه به شرایط بیمار و شدت آسیب، راه‌ حل‌ های زیادی را برای درمان این عارضه در پیش خواهند گرفت.

معمولاً تنگی کانال نخاعی با درد در ناحیه کمر و پا، هنگام انجام فعالیت‌ های روزمره خود را نشان می دهد، با این حال اگر فعالیت‌ هایی مانند پیاده‌ روی و یا نشستن و برخاستن ساده، باعث ایجاد درد شدید در ناحیه کمر شما میشود، باید به تنگی کانال نخاعی شک کرده و هر چه سریع تر عارضه پیش آمده را مورد بررسی قرار دهید.

علت های زیادی برای بروز تنگی کانال نخاعی وجود دارد که در ادامه مطلب چند مورد از مهمترین آنها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

در هر صورت باید بدانید کانال نخاعی یکی از مهمترین قسمت های بدن هر فرد به شمار می‌ آید و هر گونه آسیب به نخاع می تواند باعث بروز های آسیب‌ های جدی گردد و فرد را می‌ تواند برای همیشه از انجام تحرک و فعالیت‌ های روزمره منع کند.

دلایل بروز تنگی کانال نخاع

تنگی-کانال-نخاع

امروزه بسیاری از متخصصان و پزشکان تاکید دارند که افراد باید در سنین جوانی از سلامت خود محافظت نماید تا بتوانند در سنین میانسالی از مشکلات جسمانی متعدد جلوگیری کرده و یا در صورت بروز هرگونه آسیب روش های درمان ساده برای آنها پاسخگو باشد.

اما باید بدانید که برخی اتفاقات در جسم انسان‌ ها به گونه‌ ای پیش روی می‌ کند که فرد هیچ گونه اختیاری در کنترل و پیشگیری از آنها نخواهد داشت.

به عنوان مثال با افزایش سن ممکن است بافت های همبندی که در استخوان ستون فقرات و مهره ها به هم متصل هستند، دچار کشیدگی، سفت شدن و یا پوسیدگی شوند که به دنبال آنها مشکلاتی برای کانال نخاعی به وجود خواهد آمد.

دیسکی که در بین مهره ها قرار می گیرد نقش ضربه گیر دارد، به همین دلیل است که هر گونه آسیب به آنها می تواند باعث بروز مشکلات جدی تر در قسمت های مهم مثل نخاع شود.

به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند در صورت بروز هرگونه مشکل در ستون مهره ها عارضه پیش آمده را برطرف سازید تا از عوارض جدی تر و آسیب رسیدن به کانال نخاعی جلوگیری نمایید.

مطالعه بیشتر  سندروم تونل کارپال(تنگی کانال مچ دست)

دیسک درمان نشده باعث میشود که فرد به مرور زمان و با افزایش سن دچار تنگی کانال نخاعی شود، که قطعاً عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت. بیماری هایی مانند رماتیسم مفاصل می تواند از دیگر عوامل بروز تنگی کانال نخاعی باشد.

تنگی کانال نخاعی می تواند برای افراد محدودیت های زیادی به همراه داشته باشد که با ایجاد درد و احساس ناخوشایند همراه خواهد بود.

در هر صورت اگر به بیماری‌ هایی مانند روماتیسم مفصل مبتلا هستید، بهتر است که سریعاً اقدامات لازم را برای درمان این عارضه انجام دهید تا بتوانید از بروز تنگی کانال نخاعی یا دیگر آسیب‌ ها جلوگیری نمایید.

قطعاً بیرون زدگی دیسک کمر می تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی گردد.

البته دیسک خارج شده از ستون مهره ها درد و مشکلات زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت که باید پیش از بروز تنگی کانال نخاعی درمان شود.

دلایل دیگری مانند وراثت و عوامل ژنتیکی نیز می‌ توانند در بروز مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی موثر واقع شوند.

برخی از افراد به صورت مادرزادی دچار مشکل در ناحیه کانال نخاعی هستند که با تجویز و تشخیص پزشکان می‌ توانند در سن مناسب ناهنجاری موجود را برطرف کرده و تنگی کانال نخاعی را برطرف سازند.

برخی از افراد در سنین بالاتر ممکن است به صورت اکتسابی ناهنجاری ها و ناپایداری های را در ستون مهره ها تجربه کنند، که در صورت عدم رسیدگی می تواند تا کانال نخاعی پیشرفت کرده و باعث تنگی این کانال حیاتی شود.

همچنین دیگر مشکلات مانند تومور هایی که ممکن است در ستون فقرات پدیدار شوند، و یا تروما و هرگونه آسیب دیدگی در ستون مهره ها می تواند باعث ایجاد اختلال در کانال نخاع شود.

همچنین ترک، شکستگی، فشار مضاعف و یا آسیب به استخوان های ستون مهره ها می تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی شده و آسیب ها و درد زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

علائم بروز تنگی کانال نخاعی

تنگی-کانال-نخاع

گاها ممکن است افراد احساس درد در ناحیه کمر داشته باشند و یا هنگام راه رفتن فشار مضاعفی را بر کمر و پای خود احساس کنند، اما ممکن است علت آن را ندانند و باید به پزشک مراجعه نمایید.

یکی از شایع‌ ترین علائمی که برای افراد پس از ایجاد تنگی کانال نخاعی به وجود می‌ آید، بی حسی، سوزن سوزن شدن، داغ شدن و یا سرد شدن پاها خواهد بود که در صورت بروز هر کدام از این نشانه ها باید به پزشک مراجعه کرده و از سلامت کانال نخاعی خود مطمئن شوید.

مطالعه بیشتر  چه کسانی نیاز به تعویض مفصل زانو دارند؟

قطعاً کسانی که دچار تنگی کانال نخاعی میشوند دیگر نمی‌ توانند به راحتی قدم برداشته و برای طولانی مدت پیاده‌ روی کنند. هر گونه احساس ناراحتی، درد و سوزش در ناحیه پا هنگام راه رفتن از علائم شایع بروز تنگی کانال نخاعی خواهد بود.

همچنین اگر فردی هنگام راه رفتن مرتبا زمین بخورد و نتواند تعادل خود را حفظ کند، ممکن است به عارضه تنگی کانال نخاعی مبتلا شده باشد.

همچنین افرادی که با مشکل تنگی کانال نخاعی مواجه هستند، معمولاً نمی‌ توانند فعالیت های فیزیکی و ساده خود را به تنهایی انجام دهند و ممکن است با فشار زیاد، درد مضاعف و یا خستگی مفرط همراه شوند.

چند روش مناسب برای درمان تنگی کانال نخاعی

متخصصان به محض تشخیص تنگی کانال نخاعی ترجیح می‌ دهند که با روش‌ های غیر از جراحی عارضه پیش آمده را درمان کرده و سلامت بیمار را طی مدت زمان کوتاهی بازگردانند.  فرآیند های فیزیوتراپی روش مناسبی برای درمان تنگی کانال نخاعی خواهد بود.

متخصصان طرز صحیح ایستادن، راه رفتن و نشستن را به افراد آموزش می دهند تا از تشدید تنگی کانال نخاع جلوگیری نمایند و بتوانند در کنار روش های مناسب، تنگی کانال نخاعی را برطرف کرده و سلامت فرد را بازگرداند.

فیزیوتراپی تنها راه حل مناسب برای درمان تنگی کانال نخاعی نبود، و متخصصان می‌ توانند در کنار فیزیوتراپی مرحله دارو درمانی را آغاز نمایند.

با وجود تنگی کانال نخاعی فشار مضاعفی بر اعصاب نخاع وارد میشود که می‌ تواند با درد، تورم و التهاب در این منطقه همراه باشد. به همین دلیل متخصصان می‌ توانند از دارو های ضد التهاب و تسکین دهنده برای درمان تنگی کانال نخاعی استفاده کنند.

روش دیگری که معمولاً برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی مناسب است، اوزون درمانی می باشد. اوزون درمانی روشی کاملاً بی خطر بوده که می‌ تواند نتیجه مطلوب را برای افراد حاصل گرداند.

در این فرایند متخصصان اکسیژن خالص را به ستون فقرات تزریق کرده و درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را از بین می‌ برند.

لازم است بدانید که اکسیژن تزریق شده باعث کاهش فشار بر اعصاب خواهد شد و درد و التهابات را تسکین می بخشد. با بروز مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی و ایجاد درد و التهابات، ممکن است افراد درد زیادی را تجربه کنند، و ممکن است نتوانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.

انجام ندادن فعالیت های روزانه می تواند باعث خشکی و گرفتگی ماهیچه ها و عضلات اطراف ستون فقرات گردد، که همین عامل می‌ تواند با کوچک ترین حرکت باعث ایجاد درد در ناحیه نخاع و کمر شود.

مطالعه بیشتر  دردهای لگنی

متخصصان و پزشکان ممکن است ماساژ درمانی را برای افراد تجویز کنند، و افراد متخصص و ماهر می‌ توانند با ماساژ های عمیق و یا سطحی ماهیچه های اطراف ستون فقرات را ماساژ داده و هرگونه گرفتگی و خشکی را به راحتی برطرف سازند، این امر می‌ تواند هر نوع فشار بر کانال نخاعی را برطرف سازد.

بسیاری از متخصصان ترجیح می‌ دهند تا پیش از انجام جراحی های پیشرفته، روش‌ های مناسبی را برای درمان و بهبود تنگی کانال نخاعی انجام دهند، طب سوزنی یکی از همین روش هایی است که متخصصان معتقدند می تواند به درمان تنگی کانال نخاعی کمک شایانی نماید.

انجام طب سوزنی می توانید جریان خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش داده و روند بهبود تنگی کانال نخاعی را سرعت می بخشید.

متخصصان همواره بر این باورند که انجام فعالیت های ورزشی به طور مرتب می تواند از بروز تنگی کانال نخاعی جلوگیری کرده و یا روشی برای درمان عارضه پیش آمده باشد.

متخصصان به شما یاد می دهند که پیاده روی را با شرایط مناسب و کامل اصولی انجام دهید و همواره از مزیت و حس خوب آن بهره مند خواهید شد.

ورزش‌ هایی مانند شنا برای همه عضلات بدن به ویژه کمر گزینه مناسبی خواهد بود، همچنین آب وزن شما را متحمل میشود و فشار کمتری بر ناحیه کمر شما وارد خواهد شد.

همه این عوامل می‌ تواند در کنار تقویت عضلات کمر تسکینی برای درد ناشی از تنگی کانال نخاعی باشد، به همین دلیل است که متخصصان شنا کردن و یا ورزش در آب را با همه افرادی که با تنگی کانال نخاعی مواجه هستند، پیشنهاد می کنند.

نکات پایانی در مورد تنگی کانال نخاعی

تنگی-کانال-نخاع

بسیاری از پزشکان و متخصصان بر این باورند که وجود مشکلات مختلف در ناحیه کمر مانند تنگی کانال نخاعی  همواره امری ارثی و ژنتیکی نخواهد بود و ممکن است بر اثر انجام فرآیند های نا مناسب در طول روز و برای طولانی مدت، با چنین عارضه ای مواجه شوید.

قطعا نشستن های طولانی مدت، رانندگی کردن و استفاده از صندلی های غیر استاندارد همگی عواملی هستند که در طولانی مدت می توانند باعث آسیب به ستون مهره‌ ها شده و نهایتاً باعث تنگ شدن کانال نخاعی می گردد.

اگر کانال نخاع تنگ شود و عصب های نخاعی در فشار قرار بگیرند قطعاً علاوه بر درد زیاد می‌ توانند برای افراد مشکلات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌ کنند پس از یک ساعت بی تحرکی و یا نشستن بر سطوح مختلف همواره به کمر خود استراحت داده و کشش ها نرمش های مناسب را انجام دهید تا بتوانید از مشکلات متعدد به ویژه تنگی کانال نخاعی جلوگیری نمایید.