اصلاح انحرافات استخوان و مفاصل

• اصلاح انحرافات استخوان و مفاصل؟
  • بیماری غضروف چیست؟
  • علائم آرتروز چیست؟
  • علت ایجاد استخوان در آرتروز استخوان چیست؟
  • درمان کجی زانو چگونه است؟
  • استئوتومی چیست؟
  • علل کجی زانو چیست؟

غضروف سالم با ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و سایر ساختارهای حمایتی هماهنگ عمل می کند تا عملکرد و تحرک مفصل را حفظ نمایند.

افرادی که غضروف ندارند، احتمالاً مشکلات استخوانی روی مفصل استخوان دارند.

تا همین اواخر، گزینه های درمان استخوان در مشکلات مفصل استخوان نسبتاً محدود بود است.

طی تحقیقات انجام شده آمار ها نشان می دهد که میلیون ها نفر از درد مفاصل رنج می برند.

همچنین این درد مفاصل به مرور زمان به استئوآرتریت (OA) یا آرتروز تبدیل می شود.

هنگامی که یک مفصل به مرحله پیشرفته OA می رسد، مفاصل ممکن است استخوان به استخوان شوند و دامنه حرکت می تواند بسیار محدود باشد و معمولاً بسیار دردناک است.

برای بیمارانی که به دنبال تسکین درد OA هستند و مایلند از جراحی تعویض مفصل اجتناب کرده یا به تاخیر بیاندازند، مصرف مکمل هایی نظیر مکمل ویسکوز می تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای آرتروز زانو، لگن و شانه ها مطرح شده است.

بیماری غضروف چیست؟

آرتروز در درجه اول، بیماری غضروف در نظر گرفته می شود. غضروف یک بافت همبند است که در بسیاری از نواحی بدن یافت می شود.

این بافت ( غضروف ) سفت است اما نرم تر و انعطاف پذیرتر از استخوان است. وظایف اصلی غضروف، پوشاندن و محافظت از انتهای استخوان های بلند در مفاصل است. در واقع نقش اصلی غضروف در بدن، به عنوان ضربه گیر و روان کننده مفاصل و برای محافظت از انتهای استخوان ها و اجازه حرکت بدون اصطکاک بیان شده است.

هیچ رگ خونی در غضروف وجود ندارد که بافت را با مواد مغذی تامین کند.

مطالعه بیشتر  آرتروسکوپی

در عوض، مواد مغذی از طریق بافت همبند متراکم اطراف غضروف (که به آن perichondrium گفته می شود) و در هسته غضروف منتشر می شوند. غضروف آهسته تر از سایر بافت ها ترمیم و رشد می کند. چرا که درون غضروف ها رگ های خونی وجود ندارد.

بر همین اساس استفاده از مکمل هایی که پزشک متخصص ارتوپد برای شما تجویز می کند، می تواند یک عامل روان کننده باشد.

افراد با مصرف این مکمل ها درد و اصطحکاک استخوان ها را کاهش می دهند. چرا که این مکمل ها یک عامل ضربه گیر برای مفاصل به حساب می آید.

علاوه بر مصرف مکمل ها برای از بین بردن و یا کاهش OA یا آرتزوز می توان روش های دیگری نظیر فیزیوتراپی ، کاهش وزن، مسکن ها و تزریق کورتیزون را پیشنهاد کرد.

چگونه می توانید مطمئن شوید که علائم شما مربوط به آرتروز است؟

علائم معمولی آرتروز عبارتند از :

• احساس گرما در مفصل
  • کاهش تحرک زانو، نشستن و خروج از صندلی یا ماشین، استفاده از پله یا راه رفتن را دشوار می کند
  • تورم مفاصل
  • سفتی در زانو، به ویژه صبح یا زمانی که مدتی نشسته اید
  • صدای جیر جیر و ترک خوردگی که هنگام حرکت زانو شنیده می شود
  • دردی که هنگام فعالیت زیاد می شود، اما با استراحت کمی بهتر می شود

علت ایجاد استخوان در آرتروز استخوان چیست؟

شایع ترین علت آرتروز سن است. تقریباً همه در نهایت تا حدی به آرتروز مبتلا می شوند.

علاوه بر سن، چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به آرتریت قابل توجه را در سنین بالاتر افزایش دهد، که این علائم در پایین برای شما شرح داده می شود:

وزن

افزایش وزن با بالا رفتن سن بر تمام مفاصل، به ویژه زانوها فشار وارد می کند، به عبارتی هر یک کیلو وزن اضافه شده 3 تا 4 کیلو فشار اضافی به زانوها وارد می کند.

جنسیت

زنان با افزایش سن (به ویژه بالای 55 سال) بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می شوند.

مطالعه بیشتر  تعویض مفصل زانو

وراثت

این می تواند شامل جهش های ژنتیکی باشد که ممکن است فرد را در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دهد.

همچنین ممکن است به دلیل اختلالات ارثی در شکل استخوان هایی باشد که مفصل زانو را احاطه کرده اند.

آسیب های ناشی از استرس مکرر

افرادی که مشاغلی شامل فعالیت های زیادی مانند زانو زدن، چمباتمه زدن یا بلند کردن وزنه های سنگین (25 کیلو یا بیشتر) هستند، به دلیل فشار مداوم روی مفاصل، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز زانو هستند.

ورزشکاری

ورزشکاران باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا از استرس مکرر جلوگیری شود.

دویدن، فوتبال و بسکتبال می توانند برای زانو دشوار باشند. تنیس، بیس بال می تواند روی آرنج و شانه مشکلی به وجود بیاورد.

همه این فعالیت ها در صورت عدم مدیریت صحیح می توانند آسیب غضروف را افزایش دهند.

دومین نوع شایع آرتریت چیست؟

دومین نوع شایع آرتریت، آرتریت روماتوئید است. این افراد نسبت به افرادی که آرتریت معمولی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

علاوه بر آن، افرادی که مبتلا به اختلالات متابولیک خاص نظیر: اضافه بار آهن یا هورمون رشد اضافی، نیز هستند هم در معرض ابتلا به آرتروز می باشند.

اگر از درد در مفاصل رنج می برید ، با یک پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید تا روش درمان مناسبی را جهت تسکین درد شما ارائه دهد.

همچنین حتما قبل از شروع هرگونه برنامه درمانی، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان کجی زانو چگونه است؟

افرادی که دچار کجی یا انحرافات زانو شده اند، باید از چه روشهای درمانی جهت بهبود استفاده نماید؟ درپاسخ به این سوال باید گفت که مناسب ترین روش برای اصلاح کجی های استخوان استئوتومی می باشد.

در بیشترمواقع این جراحی برای افرادی که در حرکت ناتوان هستند و از درد زانو رنج می برند، انجام می شود. افرادی که در طول دوران زندگی به دلایل مختلفی  نظیر پا پرانتزی یا بد شکلی زانو بعد از کچ گرفتی دچار انحرافات استخوان و مفاصل می گردنند یا به عبارتی دچار کجی زانو می شوند، می توانند با مراجه به پزشک متخصص ارتوپد به اصلاح انحرافات استخوان و مفاصل بپردازند.

مطالعه بیشتر  تشخیص و درمان بیماری ‎های زانو و لگن

استئوتومی چیست ؟

استخوانی که به علت کچ گرفتگی نا مناسب یا به دلیل پا پرانتزی بودن، کج و انحراف پیدا کرده است، بریده می شود و دوباره با یک شرایط مناسب تری بر روی استخوان ثابت می گردد. روش استئوتومی معمولا هیچ رده سنی ندارد و تمامی افراد از کوچک تا بزرگ می توانند این جراحی را انجام دهند.

علل کجی زانو چیست ؟

مهم ترین علت کجی زانو در ایران نشستن نامناسب و تغذیه غیر اصولی و استاندارد است. خانم هایی که دچار پوکی استخوان می شوند، بیشتر مبتلا به کجی زانو می گردنند. علاوه بر تغذیه نامناسب و طرز نشستن نا صحیح، عوامل دیگری نیز می تواند منجر به کجی زانو گردد که عبارتند از:

• ژنتیک
  • نرسیدن نور آفتاب به پوست سطح بدن
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود کلسیوم

به عبارتی، باید قبل از 3 ماه، استخوانی که پس از شکستگی از گچ بازشده است، به حالت اولیه خود بازگردد.

چرا که در غیر این صورت، استخوان‌ها به همان شکل به هم متصل می‌شود که موجب بدشکلی و کجی استخوان می گردد.

بر همین اساس افرادی که از کجی و انحرافات استخوان و مفاصل رنج می برند، می توانند از طریق راه های درمانی مختلف نظیر: فیزیوتراپی و جراحی به اصلاح انحرافات استخوان و مفاصل خود دست یابند.

همچنین برای پیدا کردن علت کجی و انحرافات استخوان و روش درمانی آن باید به پزشک متخصص ارتوپد همچون دکتر مجید قرابان زاده مراجع نمایند.

چرا که دکتر مجید قربان زاده یکی از بهترین جراحان ارتوپد در این زمینه ها می باشد و افراد به راحتی می توانند به وب سایت ایشان رفته و به صورت حضوری و آنلاین جهت نوبت دهی با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایند.

بهترین جراح پای پرانتزی – علت کج شدن ساق پا – جراحی انحراف زانو درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی – عمل انحراف زانو – نکروز چیست؟