آناتومی لگن چیست؟

آناتومی لگن چیست؟

آناتومی لگن چیست؟

آناتومی لگن چیست؟

آناتومی لگن چیست؟ لگن از چه اجزایی تشکیل شده است؟ ساختمان استخوانی و مفصلی لگن چیست؟ استخوان  بی نام یا خاصره چیست؟ استخوان خاجی چیست؟ عضلات کف لگن خاصره چیست؟ آناتومی عروق و اعصاب لگن و استابولوم چیست؟

آناتومی لگن

مفصل لگن یکی از بزرگترین مفصل بدن می باشد. و کل وزن بدن را به دوش می کشد. که بین ستون مهره و اندام های تحتانی قرار گرفته است. مهمترین قسمت لگن از لحاظ حرکتی مفصل ران است.

لگن از چه اجزایی تشکیل شده است؟

لگن از اتصال استابولوم و استخوان ران یا فمور تشکیل شده می شود. مفصل لگن پایین تر از حفره های استابولوم وجود دارند.

حلقه لگن بجز عروق، اعصاب و عضلات، حاوی ارگان های گوارشی و ادراری و تولید مثل است.

دراین مقاله اختصاصاً در مورد قسمت های حرکتی لگن که استخوان بندی و عضلات و عروق و اعصاب آن را شامل می شود صحبت می کنیم.

ساختمان استخوانی و مفصلی لگن چیست؟

لگن از اتصال سه استخوان تشکیل شده است که عبارتند از:

  • دو استخوان بی نام یا استخوان خاصره (innominate bone )
  • یک استخوان ساکروم (sacrum) در وسط .

استخوان  بی نام یا خاصره چیست؟

استخوان خاصره از یک استخوان چهارگوش و نامنظم ساخته شده است که، از قسمت میانی کمی نوسان و تاب خورده است. از این استخوان دو عدد در بدن انسان یکی چپ و دیگری در سمت راست به وسیله ی مفصل به هم متصل می شوند. و کمربند لگنی را به وجود می آورند.

استخوان خاصره از به هم پیوستن و اتصال سه استخوان نظیر:

  • ایلیوم: به یک لبهٔ ضخیم و برجسته که در حد تحتانی ناحیه پهلو قابل لمس است، ایلیاک گفته می شود. ایلیاک، بزرگ ترین و عریض ترین قسمت هیپ بوده و در بالای آن قرار گرفته است. و بزرگ تر شدن ایلیوم سبب به وجود آمدن بال های ایلیوم می شود. که این بالهای ایلیوم دارای دو سطح داخلی و خارجی می باشد. به علاوه ایلیوم دو پنجم فوقانی استابولوم را می سازد.
  • ایسکیوم: ایسکیوم قسمت خلفی و تحتانی استخوان هیپ را تشکیل می دهد. تنه ایسکیوم از شاخ فوقانی و تحتانی به وجود می آید.
  • پوبیس : رباط های بین دو استخوان پوبیس در جلو و در جایی در کنار هم قرار گرفته اند. همچنین قدامی ترین قسمت استخوان هیپ به حساب می آید که، از سه قسمت تشکیل شده است از جمله:
  1. تنه پوبیس: تنه پوبیس سمت مخالف در سمفیز پوبیس، مفصل می شود. همچنین این تنه در مدیال قرار دارد.
  2. شاخ (راموس) فوقانی پوبیس: قسمتی از استابولوم است که از تنه، به طرف لترال گسترش می یابد.
  3. شاخ (راموس) تحتانی پوبیس: از تنه به سمت ایسکیوم گسترش می یابد.
مطالعه بیشتر  نکروز زانو چیست

آناتومی لگن چیست؟

استخوان خاجی چیست؟

استخوان خاجی یا ساکروم در پایین ستون مهره های کمر قرار گرفته است. و این استخوان دارای ریشه های عصبی هستند. و به عنوان آخرین مهره در پشت لگن، بین دو استخوان (کوهانه) محسوب می شود.

کپسول مفصل ران

کپسول مفصلی joint capsule به حفره استابولوم و سر استخوان ران که درون آن قرار دارد گفته می شود.

این کپسول مفصلی از یک پرده مانند پوست انسان درست شده است.اما این پرده از بافتی بسیار محکم و قابل انعطاف تشکیل شده است. در بالا این کپسول به دورتا دور حفره استابولوم و در پایین به پایین تر از گردن استخوان ران متصل می شود. مفصل ران به علت همین کپسول محکم، بعد از مفصل شانه، بیشترین دامنه حرکتی را در بدن ایفا میکند.  زیرا درون این کپسول یک مایعی وجود دارد که به آن مایع مفصلی می گویند. این مایع مفصلی در سراستخوان ران و حفره استابولوم وجود دارد. وجود این مایع در استخوان هم سبب راحت تر و روان تر شدن حرکت مفصل وهم باعث تغذیه غضروف مفصلی می گردد.

مقاله ای که شاید برایتان جذاب باشد بهترین غضروف ساز

عضلات کف لگن خاصره

وظیفه این عضلات کنترل دفع ادرار و مدفوع است که،  به پایین ترین قسمت های استخوان های لگن می چسبند.

آناتومی عروق و اعصاب لگن و استابولوم

شبکه های عصبی لومبار و ساکرال Lumbar and sacral plexus از ریشه های عصبی بین مهره های کمری و خاجی (ساکروم) که به هم دیگر پیوند خورده اند و یک شبکه در هم تنیده عصبی را به وجود می اورند، گفته می شود.

این شبکه های عصبی از اعصاب مهمی انشعاب می یابد. که این انشعابات عبارتند از:

  • ابتوراتور: نام یک حلقه استخوانی در استخوان بی‌نام است. که در جلوی لگن خاصره قرار دارد. همچنین کناره بیرونی این سوراخ را استخوان نشیمن‌ گاهی و کناره داخلی آن را استخوان شرمگاهی تشکیل می‌دهد.
  • پوستی رانی : شاخه مستقیم از شبکه کمری و شاخه مهم دیگری از اعصاب قدامی شبکه عصبی کمری است. که از شاخه پشتی عصب دوم و سوم کمری منشأ می‌گیرد.
  • سیاتیک : مهم ترین عصبی است که از ناحیه لگن خاصره از فاصله بسیار کم پشت مفصل ران عبور میکند.
    و از پیوستن ریشه های عصبی که ازمهره های پایینی کمر خارج می شوند، درست است. عصب سیاتیک شاخه ای به ناحیه لگن نمی دهد و به اندام تحتانی میرود. همچنین کلفت ترین عصب بدن شناخته شده و به کلفتی آن به اندازه انگشت سبابه است.
  • فمورال یا رانی : عصب رانی یا فمورال نیز از جلوی مفصل ران عبور میکند. به این صورت که از سطح داخلی مفصل ران و نزدیک عصب ابتوراتور به کشاله ران عبور کرده است. همچنین این عصب علاوه بر فعالیت عضله چهارسر سبب حرکت عضلات کشاله ران و حس پوست کشاله ران هم می شود.
مطالعه بیشتر  برای کاهش درد آرتروز زانو باید چه حرکاتی را انجام دهیم؟

اطلاعاتی در مورد ناحیه لگن

اطلاعاتی در مورد ناحیه لگن

اطلاعاتی در مورد ناحیه لگن

یکی از اصلی‌ ترین استخوان های بدن لگن می باشد. لگن در مرکز ثقل بدن قرار داشته و وظیفه تحرک، راه رفتن و نشستن افراد را برعهده دارد. به طور کلی استخوان لگن از سه بخش تشکیل شده است، که دو استخوان کاملاً به شکل قرینه روبروی یکدیگر قرار داشته و یک استخوان به صورت نیم دایره در بین دو استخوان دیگر قرار می‌ گیرد.

این استخوان ها در قسمت جلو به یکدیگر نزدیک میشوند و به واسطه یک مفصل به یکدیگر متصل خواهند شد. همواره باید بدانید که آناتومی لگن بسیار پیچیده و دقیق است. از آنجایی که لگن از بخش‌ های مهم بدن به شمار می‌ آید، هر گونه آسیب می‌ تواند اختلالات زیادی را برای سلامت و تحرک افراد به همراه داشته باشد.

آناتومی لگن علاوه بر استخوان های اصلی از مفاصل و عضلات مختلفی تشکیل میشود که در ادامه مطلب اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. باید بدانید که بر روی استخوان های لگن خاصره عضلات متعددی وجود دارد که این عضلات باعث به حرکت درآمدن ران ها خواهند شد.

به طور کلی استخوان ران که یکی از بزرگترین و قویترین استخوان های بدن است به واسطه مفاصلی بسیار مقاوم و قطور به استخوان و عضلات لگن متصل میشوند. این عضلات و استخوان ها در کنار یکدیگر می‌ توانند حرکتی آسان و ساده را افراد فراهم آورند، البته باید بدانید یکی از بزرگترین عضلات بدن که در قسمت برجستگی باسن و پشت لگن قرار می‌ گیرد، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند.

مطالعه بیشتر  پا پرانتزی یا ژنووارم چیست

نحوه قرارگیری عروق و اعصاب در لگن

نحوه قرارگیری عروق و اعصاب در لگن

نحوه قرارگیری عروق و اعصاب در لگن

یکی از مهمترین بخش های بدن، عروق و اعصاب هستند که در همه قسمت های بدن به صورت تنیده شده وجود دارند، اما باید بدانید که رگ سیاتیک از جمله عصب هایی است که در ناحیه پشتی لگن قرار می‌ گیرد و مهم‌ ترین عصبی است که از ناحیه لگن عبور می‌ کند. این عصب از به هم پیوسته شدن و تنیده شدن ریشه های عصبی زیادی به وجود می‌ آید که از مهره های پایینی کمر خارج شده و نهایتاً به پشت ران متصل میشود.

عصب سیاتیک قطری به اندازه و کلفتی انگشت سبابه شما خواهد بود که اگر در هر شرایطی در فشار قرار بگیرد و آسیب ببیند می‌ تواند اختلالات بسیار زیادی در اندام های تحتانی و حرکت آنها به وجود آورد. همچنین باید بدانید که مسیر عصب سیاتیک دقیقاً در پشت لگن قرار می‌ گیرد.

دیگر عصب ها مانند عصب رانی یا فمورال عصبی که از جلوی ران عبور کرده و به قسمت جلوی ران متصل میشود و وظیفه فعالیت و حرکت چهار سر را خواهد داشت. حال باید بدانید که به دلیل درگیری بخش زیادی از بدن به واسطه لگن، عروق، شریان ها و عصب های زیادی از این منطقه عبور می کنند و به همین دلیل است که سلامت لگن برای افراد بسیار حائز اهمیت می باشد.

هرگونه آسیب و اختلال در این منطقه حیاتی می تواند سلامت افراد را به خطر انداخته و هر گونه جریان های عروقی و عصبی را با اختلالات و آسیب‌ های زیادی مواجه می کند.

بهترین دکتر و متخصص ارتوپد در غرب تهران

دکتر مجید قربان زاده بهترین متخصص ارتوپد است مطب ایشان واقع در غرب تهراندر منطقه مرزداران است. ایشان با معاینه تخصصی فرد و زمانی که برای مراجعه کنندگان خود میگذارد بسیار کمک وافری به دوره درمان خواهد کرد. برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب ایشان میتوانید به وبسایت رسمی دکتر مجید قربان زاده مراجعه کرده. و از طریق شماره تماس دکتر مجید قربان زاده در سایت میتوانید به صورت آنلاین اقدام به دریافت نوبت دهی کرده. و در زمان معین به مطب ایشان مراجعه فرمایید.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر مجید قربان زاده

پیج اینستاگرام دکتر مجید قربان زاده

کانال آپارات دکتر مجید قربان زاده

کانال نماشا دکتر مجید قربان زاده

———————————————————–

&nbsp

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *