بهترین متخصص ارتوپدی

بهترین متخصص ارتوپد

بهترین متخصص ارتوپدی

جراحی ارتوپدی یا همان استخوان پزشکی به بخشی از علم پزشکی گفته می‌شود که می‌تواند شامل درمان بیماری ها و یا اصلاح ناهنجاری های موجود در استخوانها باشد.

که معمولاً ارتوپدی به شاخه‌های مختلفی مانند:

• جراحی ستون فقرات
  • ارتوپدی اطفال
  • جراحی پا و مچ پا
  • جراحی تومورهای استخوانی
  • جراحی لگن مفاصل و مفاصل زانو
  • و همچنین جراحی شانه و دست تقسیم می‌شود

که در حالت کلی یک متخصص ارتوپد به درمان بیمارانی می‌پردازد که به گونه‌ای با بیماری های استخوانی مفاصل و ستون فقرات درگیر هستند.

با توجه به اینکه وجود بیماری در بخش استخوانها و مفاصل و ستون فقرات بسیار حساس است به گونه ای تحمل کردن درد آن نیز دشوار است، پس باید در سریعترین زمان ممکن و در صورت بروز مشکل به یک متخصص ارتوپد مراجعه کرد، که خوشبختانه امروز وجود متخصصین زیادی در سطح کشور باعث شده است که بحث درمان و همچنین دسترسی سریع به پزشکان متخصص برای بیماران بسیار راحت گردد که دکتر قربان زاده یکی از بهترین متخصصان ارتوپدی در ایران می باشد، که بیماران به راحتی می‌توانند برای معالجه به دکتر قربانزاده مراجعه نمایند.

انواع خدماتی که دکتر ارتوپدی ارائه میدهد چیست؟

همانگونه که در متن بالا گفته شد ارتوپدی می تواند شامل بخش های مختلف باشد که در حالت کلی وظیفه اصلی ارتوپدی ترمیم و یا درمان بیمارانی است که در بخش استخوان، مفاصل و ستون فقرات دچار مشکل می باشند.

در حالت کلی ارتوپدی به درمان موارد زیر می پردازد

• جراحی دست و رفع کردن تمام مشکلاتی که در استخوانهای دست ممکن است به وجود بیاید
  • جراحی ستون مهره و ستون فقرات
  • جراحی لگن و ران
  • جراحی زانو و جراحی پا
  • جراحی تومور ها و آسیب‌های موجود در بخش اسکلت
  • جراحی آسیب های ورزشی و غیر

در واقع تمام مشکلات و ایراداتی که ممکن است در استخوان‌ها و ستون فقرات یک فرد ایجاد شود به وسیله یک متخصص ارتوپد قابل رفع می باشد، به شرطی که پزشک مربوطه دارای تخصص کافی در این باره باشد.

معمولا افرادی که مدرک پزشکی خود را گرفته اند بعد از طی کردن یک دوره چهار ساله تخصصی در دانشکده های پزشکی می توانند مدرک تخصصی ارتوپدی را دریافت نمایند که این دوره تخصصی چهارساله را رزیدنتی گویند، در واقع ارتوپد یک کلمه یونانی می باشد.

در اکثر مواقع مردم فکر می‌کنند که معنی ارتوپد این است که فقط به جراحی استخوان ها می پردازد در صورتی این چنین نیست، اکثر دردهایی که در قسمت دست و پا احساس می‌شود به خاطر وجود مشکلاتی در بافت های غیر استخوانی می باشد.

مثلاً تاندون یکی از بخش‌های مهم بروز درد در اندام هر فردی است که تاندون ها با توجه به اینکه بخش هایی در داخل عضلات و استخوان‌ها هستند و به گونه ای آنها را به هم وصل می کنند و ممکن است در حین ورزش کردن و انجام فعالیت سنگین دچار آسیب شوند که در نتیجه آن باید درمان گردند.

و یا همچنین کشیده شدن عضلات ممکن است باعث پارگی عضلات گردد که این مورد نیز می‌تواند باعث دردهای بسیار شدید شود، که پزشک ارتوپدی به راحتی می تواند تمام این موارد را رفع نماید.

همچنین در برخی از حالات مشاهده می‌شود که به خاطر وجود مشکلاتی در استخوان مفصل، تاندون ها و یا اعصاب اندامها ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد، که در این حالت نیز یک جراح ارتوپدی می تواند اقدام به درمان فردی کند.

پس در واقع دامنه فعالیت یک جراح ارتوپد کمی گسترده تر از آن است که اکثر مردم فکر می‌کنند و همچنین انجام مشکلات دست و پا کمر و گردن و دردهایی که در این ناحیه ممکن است ایجاد شود نیز به وسیله یک پزشک ارتوپد قابل درمان می باشد.

بهترین متخصص ارتوپد

بیماری آرتروز

آرتروز یکی از رایج ترین بیماری ها است که این مشکل به خاطر بروز ساییدگی در مفاصل و ورم مفاصل و استخوان ها ممکن است ایجاد شود.

و از شایع ترین دردهای مفاصل می‌توان به مفاصل دست و پا، زانو و ستون فقرات اشاره کرد که اکثر در سنین بالا مشاهده می شود، ولی این بدان معنا نیست که افرادی که در سنین پایین هستند به آرتروز مبتلا نشوند.

و از علائم آرتروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد هنگام نشستن و یا بلند شدن و همچنین بالا رفتن از پله ها
  • همچنین ایجاد صدا در مفاصل یکی دیگر از علائم آرتروز می باشد
  • از علائم دیگر می‌توان به تورم مفصل و یا بزرگ شدن بخش استخوانی اشاره کرد.

علت های ایجاد آرتروز چیست؟

• بالا رفتن سن
  • افزایش وزن
  • برنامه غذایی نامناسب
  • بیماری‌های مفصلی
  • ایجاد شکستگی در بخش های مختلف
  • همچنین بی‌حرکتی های طولانی ممکن است ایجاد شود.

لازم به ذکر ایت که رتروز انواع مختلفی دارد و درمان آرتروز نیز باید به وسیله یک پزشک ارتوپدی متخصص انجام گردد.

جراحی زانو چگونه است؟

در برخی از حالات مشاهده می‌شود که مفاصل زانو بسیار سریع دچار فرسایش می‌گردد که در نتیجه آن باعث بروز درد های شدید می شود.

معمولا بخش مفاصل و ستون فقرات زودتر از سایر بخش ها ممکن است از بین برود و یا در برخی از حالت ممکن است به خاطر ضربه خوردن و یا برخی از عوامل دیگر باعث بروز مشکلاتی در این بخش های بدن شود که در این حالت به جراحی نیاز است.

هدف از جراحی زانو از بین بردن بخش عظیمی از درد ناشی از وجود مشکل در بخش غضروفی زانو می‌باشد

که باید جراحی زانو به وسیله یک پزشک فوق العاده حرفه ای انجام شود، در این حالت عوارض آن به حداقل رسیده و فرد سالیان دراز بدون هیچ گونه مشکل و دردی می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

و با توجه به اینکه در افراد مسن جراحی زانو باید با حساسیت و دقت بالا انجام شود، به همین دلیل انتخاب یک جراح مناسب و متخصص در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

و بعد از عمل نحوه نگهداری و مراقبت های بعد از عمل نیز بسیار حائز اهمیت بوده و باید به دقت انجام شود و تا دوران نقاهت در سریع‌ترین زمان ممکن سپری شود.

معمولاً جراحی زانو در افرادی انجام می‌شود که به گونه‌ای درد ایجاد شده از آن، باعث مختل شدن زندگی روزانه فرد شده باشد.

در حالت کلی بخش جراحی آخرین اولویت برای درمان دردهای ناشی از بروز مشکل در بخش غضروف و استخوان می باشد.

چه افرادی باید تعویض مفصل را انجام بدهند؟

معمولاً تعویض مفصل در افرادی که دارای درد کمی هستند و می‌توانند به زندگی خود ادامه می‌دهند انجام نمی‌شود.

ولی افرادی که مشکلات آنها به قدری است که با تعویض مفصل هم نمی تواند باعث بهبود آنها شود در نتیجه این افراد نیز از لیست تعویض مفصل خارج می‌شوند.

در برخی از حالت ممکن است ستون فقرات فرد خمیده و فرسوده شده باشد و یا لگن ها و مفاصل زانو خراب شده باشد و شاید دچار بیماری‌های روماتیسمی باشند در اینصورت نیز، تعویض مفصل نمی تواند چاره ساز باشد.

در واقع برای انجام تعویض مفصل باید آزمایش های ویژه ای انجام شود به گونه‌ای که پزشک در صورت انجام تعویض مفصل، باید از بهبود کامل فرد اطمینان داشته باشد.

پس بدان معنا نیست که هر کسی که دچار درد شدید باشد می تواند تعویض مفصل انجام دهد.

مثلا افرادی که دارای سن خیلی بالایی هستند و یا افرادی که بسیار جوان هستند، جراحی مفاصل برای این افراد انجام نمی‌شود.

تعویض مفصل برخلاف باور عموم، جراحی بسیار بزرگ و احساس می باشد پس باید فرد به هیچ عنوان مشکلات قلبی و یا مشکلات دیگری که ممکن است این عمل را مشکل‌ساز کند نداشته باشد و باید تمام موارد برای انجام عمل وجود داشته باشد تا پزشک مرتبط بتواند تعویض مفصل را انجام دهد.

آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی یک وسیله خاصی می باشد که پزشک متخصص ارتوپدی به وسیله آن می‌تواند داخل مفاصل را مشاهده نماید که بعد از آن تشخیص می‌دهد چه اقدامی برای درمان بیمار انجام دهد.

در واقع کلمه آرتروسکوپی به معنای دیدن بخش داخلی مفاصل می باشد.

دلیل اصلی استفاده از آرتروسکوپی تشخیص صحیح بیماری و همچنین مشاهده تصویری برای تشخیص و درمان مشکل موجود در بخش های داخلی مفاصل بیمار می باشد، چون در برخی از حالات امکان تشخیص دقیق وجود ندارد و پزشک باید از طریق آرتروسکوپی اقدام به مشاهده داخل مفصل بیمار کند که در نتیجه آن بتواند موارد لازم را برای درمان انجام دهد.

انواع خدماتی دکتر ارتوپدیبهترین متخصص ارتوپدیبیماری آرتروزتعویض مفصل چیست؟جراحی زانو