تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن در تهران

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن به وسیله پزشکان متخصص ارتوپد می تواند باعث شود تا از شر دردهای مزمن و آزاردهنده برای همه راحت شوید که خوشبختانه وجود پزشکانی مانند دکتر قربان زاده باعث شده است تا تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن به بهترین شکل ممکن انجام شود و بیماران بتوانند بعد از اتمام مراحل درمان بدون هیچ گونه مشکلی بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن با ما همراه باشید.

دیسک کمر و گردن

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

دیسک کمر و گردن یکی از رایج ترین  مشکلاتی است که به دلیل بیرون زدگی دیسک بین مهره ای به وجود می آید.

در واقع دیسک بالشتکی نرمی است که بین ستون فقرات وجود دارد و باعث می‌شود تا به صورت راحت حرکت کنیم و نبود این دیسک و یا وجود مشکل در این دیسک ها باعث می شود تا فرد نتواند به صورت عادی حرکت کند.

لازم به ذکر است دیسک ناحیه گردن نازک تر از دیسک ناحیه کمر است؛ در واقع وارد شدن فشار بیش از اندازه بر روی ستون فقرات باعث می‌شود تا دیسک‌های بین مهره‌ای تغییر شکل بدهند؛ و یا به گونه ای بیرون‌زدگی دیسک اتفاق بیافتد، در برخی مواقع بروز مشکلات جدی تر میتواند باعث پارگی دیسک نیز شود.

آزمایشات لازم برای تشخیص دیسک کمر

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

پزشک متخصص برای اینکه بتواند مشکل را به‌صورت دقیق تشخیص دهد از آزمایش های تشخیصی مانند:

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا میلوگرام که با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود در واقع باعث می‌شود تا تصاویری از ستون فقرات تهیه گردد تا در نتیجه پزشک بتواند محل دقیق آسیب را تشخیص دهد.

MRI

از آزمایش های دیگر که برای تشخیص دیسک کمر انجام می شود می توان به تصویربرداری MRI اشاره کرد که باعث می گردد تا یک ارزیابی دقیق از ستون فقرات و اعصاب ستون فقرات انجام شود.

دیسکو گرام

این آزمایش زمانی انجام میگیرد که درمان جراحی در نظر گرفته شده باشد، در واقع در این آزمایش یک رنگ خاص داخل دیسک تزریق می گردد تا با ایجاد فشاری که ناشی از مایع تزریق ایجاد می گردد محل دقیق درد تشخیص داده شود و ازمایش های زیاد دیگری نیز وجود دارد که در صورت تجویز متخصص باید انجام گردد.

مطالعه بیشتر  بهترین متخصص ارتوپد در تهران

انجام معاینات فیزیکی برای تشخیص دیسک کمر و گردن

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

پزشکان در ابتدا با استفاده از معاینات فیزیکی سعی می‌کنند تا محل دقیق درد را پیدا کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. لمس ناحیه ای که درد در آن محدوده ایجاد می‌شود.

همچنین آزمون های حرکتی از فرد گرفته می‌شود، در واقع بیمار با انجام برخی از حرکات که پزشک می گوید باعث می شود تا بررسی مشکل دقیق تر انجام گردد و پزشک بتواند مشکل را به صورت دقیق بررسی نماید.

مورد مهم بعدی قدرت عضلانی می باشد؛ مثلاً پزشک برای اینکه بتواند قدرت عضلانی فرد را تست کنند شاید بخواهند که با نگه داشتن بازوها و یا پاها در یک جهت انجام حرکات دیگر آزمایشات لازم را انجام دهد.

از دیگر معاینه های فیزیکی که ممکن است انجام شود می‌توان به تست رفلکس اشاره کرد معمولاً در این تست پزشک با استفاده از یک چکش بر روی بخش‌های مشخصی ضربه میزند تا از این طریق بتواند واکنش بیمار را بسنجد.

درمان دیسک گردن

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

با توجه به اینکه دیسک گردن یکی از سخت ترین بیماری ها می باشد که درد های بسیار آزاردهنده ای دارد و به گونه‌ای تحمل طولانی مدت این دردها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست به همین دلیل همیشه بیماران در صدد یافتن پزشکان حرفه ای برای درمان دیسک کمر و گردن هستند.

خوشبختانه وجود پزشکانی مانند دکتر قربان زاده باعث شده است تا تشخیص و درمان مشکلات کمر و گردن به راحتی امکان پذیر شود.

در واقع مهمترین موردی که باعث می‌شود تا دردهای زیادی در گردن ایجاد شود این است که ماده غضروفی که بین مهره های گردنی وجود دارد به خاطر فشاری که بر روی عصب گردن ایجاد می کنند.

در نتیجه دردهای بسیار شدید و غیرقابل تحمل ایجاد می کند. لازم به ذکر است که دیسک گردن به انگلیسی معادل کلمه” Cervical disc herniation”می باشد.

برخی از علائم دیسک گردن

دیسک گردن با علائمی مانند مور مور شدن یا گزگز کردن بروز می کند؛ حتی در برخی مواقع ممکن است این درد ها به دست ها افراد نیز بزند و حتی در برخی مواقع افراد این درد را با درد قلبی اشتباه می گیرند.

پس یکی از محل هایی که ممکن است درد دیسک گردن در آن بروز کند دست ها می باشد بدون اینکه هیچ گونه دردی در گردن حساس گردد.

لازم به ذکر است که درمان کردن دیسک گردن کاری بسیار دشوار است و به گونه ای نیاز به تخصص فوق العاده بالا دارد که معدود پزشکانی مانند دکتر قربان زاده به راحتی می‌توانند این مشکل را رفع کنند؛ چون تخصص و تجربه و فوق العاده بالایی در این زمینه دارند.

مطالعه بیشتر  عمل جراحی دیسک کمر با لیزر

همچنین لازم به ذکر است که دیسک گردن می تواند باعث ایجاد سردرد و سرگیجه نیز شود؛ چون اکثر افرادی که به دیسک گردن مبتلا بودند بعد از درمان تمام سردرد و سرگیجه به صورت کامل رفع شد.

عوامل تشدید کننده دیسک گردن

با افزایش سن تغییرات بسیار زیادی در سایر اندام های حیاتی بدن اتفاق افتاده و تحلیل و یا کارکرد زیاد بخش های مختلف باعث میشود تا افراد مشکلاتی را در نواحی گوناگون تجربه کنند.

یکی از حساس‌ ترین بخش‌ های بدن گردن می باشد که با اتصال به مهره ها و دیسک های حساس ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند بالا رفتن سن، ضربه و یا وضعیت نامناسب سر و گردن برای مدت طولانی با آسیب های مختلف مواجه شود و مشکلات زیادی در ناحیه دیسک اتفاق می‌ افتد.

اما امروزه پزشکان و متخصصان روش های درمانی موثر را برای بهبود دیسک گردن در نظر می‌ گیرند اما باید بدانید که عوامل زیادی می‌ تواند منجر به تشدید این عارضه شده و افراد را با دردسر زیادی مواجه می‌ کند.

توجه داشته باشید که با افزایش سن میزان انعطاف پذیری دیسک ها کمتر شده و هرگونه فشار مضاعف و قرار گرفتن گردن در وضعیت نامناسب باعث میشود تا افراد زودتر چنین عارضه ای را تجربه کنند.

اگر با وجود دیسک گردن و آسیب در این ناحیه به عادات نامناسب خود ادامه دهید و فشارهای مضاعف را به ناحیه گردن وارد کنید به مرور زمان آسیب ها چندین برابر شده و روند درمان به کندی پیش می‌ رود.

همچنین چاقی، مصرف انواع دخانیات، سابقه خانوادگی و فعالیت بسیار کم همگی عاملی هستند که بر دیسک گردن موثر بوده و در مراحلی منجر به تشدید درد در این ناحیه خواهد شد.

پزشکان و متخصصان توصیه دارند ضمن بروز درد و آسیب در ناحیه گردن و دیسک ها به هیچ عنوان فعالیت های مانند بلند کردن اجسام سنگین را انجام ندهید زیرا حتی وزنه های بسیار محدود و سبک هم می توانند برای این افراد خطر آفرین باشد و حتی در صورت شروع درمان نمی توان نتیجه مناسب را از درمان مربوطه دریافت نمود.

متخصصان توصیه دارند در صورت بروز درد در ناحیه گردن از انواع کمربندهای طبی استفاده کنید و با محدود کردن دامنه حرکتی گردن می توانید فشارهای مضاعف را از این بخش حساس برطرف نمایید.

مهم است بدانید که با بروز دیسک گردن تمامی افراد موظفند که بیش از قبل از سلامت خود محافظت کنند تا با مشکلاتی مانند پارگی دیسک مواجه نشوند.

اگر شدت آسیب در ناحیه گردن زیاد باشد متخصصان مجبور میشوند که با انجام جراحی های مختلف و روش های پرتهاجم روند درمان را ادامه دهند، اگر با درد گردن و آسیب در دیسک ها مواجه هستید مراقبت های ساده و درمان‌ های به موقع می‌ تواند از آسیب‌ ها و مشکلات جسمانی بیشتر پیشگیری کند.

مطالعه بیشتر  درد زانو

اگر در طی شبانه روز هنگام استراحت و خوابیدن از انواع بالش نامناسب استفاده کنید قطعاً آسیب ایجاد شده در ناحیه دیسک های گردن تشدید شده و به مشکلی بسیار بزرگ تبدیل میشود.

معمولاً تمامی کسانی که با دیسک گردن مواجه هستند دامنه حرکتی محدودتری داشته و این درد در بخش‌ های مختلف مانند کمر و بازوها نیز احساس میشود.

همانطور که می دانید  گردن بخش مهمی از بدن می باشد و سایر اندام های حرکتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، با این حال مهم است که تمامی عوامل موثر بر تشدید دیسک گردن را شناسایی کرده و با حذف عادت‌ های ناسالم و حذف فعالیت های اضافه از سلامت خود محافظت کنید و روند درمان دیسک را با آسیب کمتر سپری نمایید.

علائم دیسک کمر و گردن

از علائم دیسک کمر و گردن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• به وجود دردهای دوطرفه در پاها
  • بی حسی در اطراف مقعد
  • وجود مشکل در مثانه
  • خواب رفتگی یا بی حسی در کمر
  • ضعیف و کند شدن عکس العمل ها
  • و… اشاره کرد.

علت بروز دیسک کمر و گردن چیست؟

یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز دیسک کمر و گردن فرسایش ستون فقرات می باشد. همچنین بروز آسیب بر اثر فشار زیاد مانند تصادف که ممکن است فتق دیسک آسیب ببیند و همچنین ترکیبی از دو موارد گفته شده یعنی ترکیبی از فرسایش و آسیب نیز به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد دیسک کمر و گردن شود.

بهترین روش برای درمان دیسک کمر و گردن

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

مهمترین موردی که باید بیماران به آن دقت کنند این است که به پزشکان متخصص برای درمان دیسک کمر و گردن مراجعه کنند.

در این حالت امکان تشخیص دقیق و درمان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

در واقع وجود متخصصین حرفه ای ارتوپد مانند دکتر قربان زاده باعث شده است تا امکان تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در برخی مواقع بر حسب شرایط بیمار ممکن است از داروهای درمانی درمان استفاده شود در برخی مواقع انجام برخی درمان‌ها فیزیوتراپی، تزریق اپیدورال استروئید، کمربند و بوریس طبی، سرما و گرما درمانی آب درمانی یا همچنین عمل‌های جراحی برای درمان در نظر گرفه شود. که بر حسب شرایط بیمار ممکن است نوع درمان فرق کند.

لازم به ذکر است که انجام عمل جراحی تنها در صورتی انجام می‌شود که بقیه روش ها به هیچ عنوان باعث رفع مشکلات در کمر و گردن در بیمار نشود.

درد دیسک کمر به کجا می زند – درد دیسک کمر به کجا می زند – تشخیص دیسک کمر از روی mri – تشخیص دیسک کمر از روی mri

ایا دیسک کمر خوب میشود – ایا دیسک کمر خوب میشود – درمان دیسک کمر در منزل – درمان دیسک کمر در منزل – درمان دیسک کمر در منزل

تست تشخیص دیسک کمر- تست تشخیص دیسک کمر – روشهای جدید درمان دیسک کمر – روشهای جدید درمان دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر خفیف – تشخیص دیسک کمر خفیف – نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر – نحوه استراحت برای درمان دیسک

• سلام و روز بخیر به آقای دکتر
    من ازتون می خواستم بپرسم من الان 6 ماهه دیسک کمر خفیف دارم به نظرتون باید عمل کنم یا با مصرف دارو مشکلم حل میشه ؟

• سلام حتما تحت نظر پزشک و متخصص ارتوپد قرار بگیرید زیرا دیسک کمر بیماری نیست که به صورت خودسرانه مورد درمان قرار بگیرد در صورت توجه نکردن به این موضوع ممکن است به نخاع فشار وارد شود

• سلام
    من 40 سالمه پارگی دیسک کمر دارم 3ماه هستش استراحت کردم دارو هم مصرف کردم درد پام خوب شده ولی کمرم نمی تونم خم وراست کنم به نظرتون آقای دکتر باید عمل کنم ؟