پوکی استخوان

"<yoastmark

پوکی استخوان

پوکی استخوان با اسم استیو پروسس نیز معروف است . در واقع این اسم از طرف انجمن ملی بهداشت انتخاب  شده است. و معمولاً به مشکلات اسکلتی که اکثراً در دوران میانسالی به بعد اتفاق می‌افتد گفته می شود.

این بیماری به گونه‌ای باعث می گردد تا استحکام استخوان ها کاهش پیدا کند. و احتمال بروز مشکل و یا شکستگی در افراد مسن زیاد شود. به این دلیل  به این بیماری پوکی استخوان می گویند که علت اصلی این مشکل کاهش مواد معدنی بدن می باشد.

علائم این بیماری

متاسفانه علائم بارز و مشخصی برای تشخیص پوکی استخوان وجود ندارد. و می توان گفت که یک بیماری خاموش و بدون علائم خاص میباشد. و در صورت انجام آزمایش به وسیله پزشکان متخصص مانند دکتر قربانزاده قابل تشخیص است.

معمولاً افرادی که دچار پوکی استخوان می شوند،  احتمال شکستگی در مهره ها و استخوان لگن بسیار مشاهده می شود. که در صورت بروز چنین مواردی ممکن است نیاز به انجام عمل های جراحی باشد. در واقع شرایط بیمار سخت تر می گردد. ولی اگر پوکی استخوان خیلی سریعتر تشخیص داده شود در این حالت می توان از بروز مشکلات بسیار جدی جلوگیری کرد.

علت پوکی استخوان چیست؟

متاسفانه پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع می باشد که در افراد میانسال نیز به وفور دیده می‌شود. معنی دقیق پوکی استخوان یعنی کم شدن تراکم استخوان.د که در نتیجه باعث می‌شود تا استحکام و یا مقاومت استخوان‌ها کاهش پیدا کند. به همین دلیل مخصوصاً افراد مسن باید به‌گونه مواظب خود باشند. چون احتمال شکستگی در استخوانها در این افراد بسیار بیشتر از افراد دیگر می باشد.

این بیماری یکی از مشکلاتی است که با گذشت زمان شدت آن بیشتر می‌شود. و متاسفانه به دلیل اینکه هیچ گونه علائم خاصی ندارد به همین دلیل ممکن است به صورت ناگهانی باعث بروز مشکلات بسیار جدی گردد. پس انجام آزمایش ها برای پوکی استخوان در افراد مسن بسیار مهم است. و به گونه‌ای باعث میگردد تا از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر  فلج بلز چیست؟

احتمال بروز پوکی استخوان در چه افرادی بیشتر است؟

معمولاً افراد مسن بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند هم چنین درصد ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان می باشد. حتی ممکن است قبل از سن یائسگی این مشکل پیش بیاید. و به خاطر وجود پوکی استخوان شکستگی های مختلفی در بخش‌های مختلف استخوان به وجود بیاید. مخصوصا با توجه به اینکه میزان استروژن در بانوان یائسه کم  میشود. به همین دلیل این افراد بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند.

در واقع شکستگی لگن یکی از مهمترین آسیب هایی است که ممکن است در بانوان اتفاق بیافتد. با توجه به اینکه درمان شکستگی لگن بسیار دشوار است . و مراحل طولانی و دردناکی را در پی دارد. به همین دلیل تحمل کردن این مدت درمان برای بانوان بسیار دشوار است. حتی در اکثر مواقع ممکن است نیاز به انجام عمل های جراحی بسیار حساس باشد.

پس مراجعه به پزشک متخصص و باتجربه می‌تواند باعث گردد تا با تشخیص سریع  بتوان از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری کرد.

علتهای مختلف بروز پوکی استخوان

دلایل مختلفی می تواند باعث بروز پوکی استخوان گردد که در لیست زیر چند نمونه از رایج ترین موارد بیان شده است:

1. بالا رفتن سن
  2. دلایل ژنتیکی
  3. استفاده کردن از دخانیات
  4. عدم تحرک و یا انجام ندادن ورزش به صورت روزانه و منظم
  5. کاهش پیدا کردن مواد معدنی پروتئین و ویتامین های بدن
  6. وجود بیماری هایی مشکلاتی مانند: پرکاری یا کم کاری تیروئید و بیماری های دیگر
  7. همچنین مصرف بسیاری از داروها می تواند باعث بروز پوکی استخوان گردد
مطالعه بیشتر  آرتریت روماتوئید

"<yoastmark

تشخیص پوکی استخوان

برای تشخیص دقیق پوکی استخوان باید تست سنجش تراکم استخوان انجام گردد تا از وجود این مشکل اطمینان حاصل کرد. که مخصوصاً این آزمایش در افرادی که دارای سن بالایی هستند انجام می شود. و بعد از انجام آزمایش بر حسب عکس های رادیوگرافی که از بیمار گرفته میشود. شدت پوکی استخوان تشخیص داده می شود و اقدام به درمان می شود.

به ساده ترین شکل می توان گفت که با سنجش تراکم مواد معدنی استخوان می‌توان اقدام به تشخیص پوکی استخوان کرد. که با وجود پزشکان حرفه ای مانند دکتر قربانزاده امکان تشخیص و درمان سریع به راحتی امکان پذیر است.

راه های درمان

اگر تشخیص این بیماری خیلی سریع انجام گردد در این حالت درمان آن نیز بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. و بیماران بدون بروز مشکل می توانند بعد از یک بازه زمانی مشخص و با دقت  به مواردی که پزشک معالج توصیه می کند بهبود یابند. در واقع تشخیص سریع رابطه مستقیمی با درمان سریع مشکل دارد.

پیشگیری از پوکی استخوان

تمام افراد به راحتی می‌توانند با تغییر سبک زندگی خود از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنند.  در واقع نوع فعالیت شما و همچنین مصرف مواد غذایی خاص تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری می کند. به طور مثال مواردی از قبیل زیر میتواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند.

1. دریافت کامل ویتامین دی
  2. دریافت کامل کلسیم
  3. داشتن فعالیت بدنی منظم و روزانه
  4. عدم مصرف دخانیات و الکل
  5. استفاده زیاد از سبزیجات، غلات و میوه ها

پس تمام افرادی که به گونه ای وارد دوران میانسالی و کهنسالی شده اند  باید به برنامه غذایی خود دقت کنند. و فعالیت فیزیکی منظم روزانه داشته باشند. حتی پیاده روی های منظم به صورت روزانه تا حد زیادی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها مخصوصا از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر  درمان خالی کردن زانو در جوانان

بهترین دکتر ارتوپد در تهران

امروزه پزشکان بسیار زیادی در سراسر کشور وجود دارند. که خدمات  متنوعی در رابطه با تشخیص و درمان مشکلات مربوط به ستون فقرات و استخوان ها ارائه می دهد. در واقع مراجعه به پزشک ارتوپد متخصص باعث میگردد تا مشکلات موجود به صورت دقیق تشخیص داده شده و درمان گردد. از این طریق می‌توان از بروز مشکلات و بیماری‌های بسیار جدی جلوگیری کرد. که خوشبختانه وجود پزشکانی مانند دکتر قربانزاده باعث شده است تا بتوان به بهترین دکتر ارتوپد دسترسی پیدا کرد.

دکتر قربان زاده در مرزداران خدمات ارائه می‌دهد و تمام افرادی که مشکلاتی مانند  آرتروز، درد مفاصل دارند و مهمتر از همه باید عمل‌های جراحی در رابطه با درمان مشکلات مربوط به لگن یا تعویض مفصل و موارد دیگر را انجام دهند. و به گونه ای که به دنبال یک پزشک معالج متخصص و حرفه ای می گردند. در این صورت مراجعه به مطب مجید دکتر قربانزاده که در غرب تهران هست می تواند مناسبترین و سریعترین روش برای درمان مشکل باشد.

درد زانو و عوامل تاثیر گذار در آن

آرتروز و راه های درمان آن

تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

استروژن و پوکی استخوان – درمان خانگی پوکی استخوان – آمپول پوکی استخوان – عوارض پوکی استخوان – پوکی استخوان درمان – درمان و علائم پوکی استخوان – درمان و علائم پوکی استخوان